Společnost JR Central v pondělí zahájila první testovací jízdu nového rychlovlaku.
Díky technologii SCMAGLEV (Superconducting Maglev) posviští nový rychlovlak rychlostí až 500 kilometrů v hodině, což je téměř dvojnásobek toho, co dosahují nynější modely rychlovlaků šinkansen.
Rychlovlak Maglev se pohybuje se na magnetickém polštáři a celý princip je založen na magnetické levitaci. Souprava má jezdit mezi městy Tokio a Ósaka, zhruba 86 procent trati vede pod zemí. Dokončení první části projektu je plánováno na rok 2027 a má spojit Tokio a Nagoju, tedy trasu dlouho 286 kilometrů. Nový rychlovlak by měl tuto vzdálenost překonat za čtyřicet minut. V tuto chvíli trvá cesta hodinu a půl. V roce 2045 by pak měly rychlovlaky jezdit po trase Tokio – Ósaka.
Vysokorychlostní vlaky jsou Japonsku už zavedeným dopravním prostředkem. První tratě pro rychlovlaky tu byly postaveny již v roce 1964. A překonávání rychlostních rekordů je tu už celkem běžné. Už v roce 2015 Maglev, překonal svůj vlastní rychlostní rekord, když uháněl rychlostí 603 kilometrů v hodině. Původní rekord byl 590 km/h.
V běžném provozu ovšem těchto závratných rychlostí nedosahují a ani dosahovat nebudou. Jezdit budou maximálně o sto kilometrů nižší rychlostí. Nynější nejrychlejší vlaky šinkansen v běžném provozu nyní dosahují maximální rychlosti 320 km/h.
Pojem šinkanzen se poprvé objevil v Japonsku v šedesátých letech právě v souvislosti s budováním vysokorychlostních tratí v překladu znamená nová hlavní linka.