Aleš Loprais: Na své narozeniny vedl Rallye Dakar a pak přišla obrovská tragédie

#508 Aleš Loprais, Petr Pokora a Jaroslav Valtr ml. – Praga V4S DKR na Dakar 2023 / foto: Instaforex Loprais Team

Fanouškům automobilových závodů není třeba jeho jméno nijak zvlášť představovat. 10. ledna, v den svých narozenin, však Aleš Loprais vstoupil do povědomí široké veřejnosti, a to doslova po celém světě. Zprvu svým vedením na Dakaru, následně pak v souvislosti s nešťastnou smrtí diváka. Do závodu kvůli vyšetřování pak nemohl nastoupit a tím pro něj skvěle rozjetý závod končí.

Přesně v den svých 43. narozenin vedl celkové pořadí kamionů na slavné Rallye Dakar. Mohl tak po 22 letech od posledního triumfu svého strýce Karla Lopraise pro Česko na Rallye Dakar znovu získat vítězství v kategorii kamionů. Bohužel se tak ale nestane.

Aleš Loprais Rallye Dakar 2023: 9. etapa skočila tragédií

V 9. etapě došlo k velmi nešťastné kolizi s divákem, který později při převozu do nemocnice zemřel. O této události však Aleš Loprais nevěděl. Divák ležel pod dunou přímo ve stopě a posádka ho neměl šanci zahlédnout. O celém incidentu se Loprais dozvěděl až večer po závodě. „Strašně mě to mrzí a potáhne se to se mnou v životě,“ uvedl k celé události na své sociální síti. Kvůli povinnému vyšetřování nemohl nastoupit do desáté etapy a legendární závod tak pro něho skončil.

Tragédie to není jen pro rodinu devětašedesátiletého italského fanouška, ale i pro samotného jezdce a celý realizační tým. „Nešťastně si našel místo pod dunou a my jsme ho nikdo nezaznamenali. Tímto bych chtěl vyjádřit soustrast rodině, blízkým a kamarádům,“ řekl podle portálu internetového vysílání Českého rozhlasu k nehodě Aleš Loprais. Podle informací, které dostal od pořadatelů, se divákovi udělalo dvě tři hodiny po nehodě nevolno a při transportu do nemocnice dostal infarkt.

Aleš Loprais Rallye Dakar 2023: 8. etapa úspěšná po všech stránkách

V neděli 8. ledna se účastníci Rallye Dakar 2023 vydali z Davadmí zpět do Rijádu. Po noci strávené ve stanech a provizorních noclehárnách maratonského bivaku museli před dychtivě očekávaným dnem odpočinku, který je do saúdskoarabské metropole naplánován na pondělí, zdolat ještě osmou ze čtrnácti etap, měřící celkem 824 kilometrů, z nichž se 346 jelo jako rychlostní zkouška. Na její velmi kamenitý úvod navázaly písčité pasáže a přejezd dunového masivu. Závěrečná část pak důkladně zaměstnala navigátory, kteří hledali správnou cestu a povinné waipointy ve změti křivolakých údolí.

Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Petrem Pokorou se v hodnocení osmé etapy opět prosadili na medailové příčky, což se jim v průběhu letošního dakarského ročníku podařilo už pošesté. „Etapa se nám povedla po všech stránkách, neřešili jsme vůbec nic, ani navigačně,“ rekapituluje další úspěšný krok na dlouhé dakarské cestě Jaroslav Valtr ml. V neděli obsadila posádka Instaforex Loprais Teamu třetí příčku a zároveň najela přes čtrnáct minut na tentokrát pátého Martina van den Brinka. Díky tomu si podstatně upevnila vedení v průběžné klasifikaci. Svůj náskok před druhým Nizozemcem zvýšila z rovných dvou na více než šestnáct minut.

„Půlka Dakaru je za námi. Mám radost, jak to dneska šlo. Cílem bylo neudělat chybu a dotáhnout to do volného dne, což se podařilo, navíc jsme zajeli i třetí flek. Jsem vděčný, že je to tak, jak je, a teď nás čeká druhá polovina, která má být údajně ještě těžší. Jsem zvědav, co na nás organizátoři nachystají a jak si s tím poradíme, ale věřím, že poradíme,“ řekl Aleš Loprais.

Po odpočinku přišla krutá rána osudu

Pondělí 9. ledna strávili závodníci odpočinkem v rijádském bivaku, zatímco jejich mechanici se věnovali péči auta, která od silvestrovského prologu ujela už 5 700 kilometrů, z toho přes 3 000 km v nejdrsnějších podmínkách rychlostních zkoušek.

„Těch osm odjetých etap dalo všem zabrat, proto se budu zítra maximálně soustředit na odpočinek, abych se co nejlépe nachystal na druhou polovinu,“ připoměl Jaroslav Valtr ml.  O obtížnosti letošního Dakaru vypovídá také porovnání loňských a letošních údajů o čase, který závodníci strávili na trati. Soutěž pak pokračovala devátou etapou z Rijádu do Harazu (celkem 710 km, RZ  439 km), kdy měli 4. místo a celkově drželi místo 1.

„Dneska jsme se trochu pokoupali v bahnité řece. Ladynka to zvládla neuvěřitelně! S klukama jsme ji vytáhli asi za 11 minut ven a jeli dál. Měli jsme obrovské štěstí a díky všem, kdo v tu chvíli při nás stál,“ zněl poslední příspěvek těsně před dojetím závodu. Pak už oficiální web Rallye Dakar uvedl, že Loprais musel zůstat v bivaku, neboť coby účastník tragické nehody, po které zemřel italský divák, je vyšetřován úřady. A v takovém případě nemůže v závodě dál pokračovat. On sám se zatím ke svému odstoupení nemohl vyjádřit.

Co bude dál na letošním Dakaru a jaké oběti si v minulosti vyžádal?

Na druhý týden soutěže připravili její organizátoři ještě šest etap o celkové délce 3 217 km, zahrnující dalších 1 303 km rychlostních zkoušek. Soutěž poprvé ve své historii zamíří hlouběji do dunových polí Pusté končiny, kde se pojedou čtyři etapy včetně klasické maratonské. Po odstoupení Aleše Lopraise je v průběžném vedení kategorie kamionů Janus van Kasteren. Martin Macík je třetí.

V Rallye Dakar přišlo od roku 1979 podle oficiálních informací o život osm desítek lidí. Samotných závodníků zahynulo 27, ostatní byli lidé z týmů, novináři a diváci. Na Dakaru v roce 1986 zemřel při závodě i samotný zakladatel dakarské rallye Thierry Sabine.

Den před Rally Dakar 2022 mu zemřel slavný strýc

Už vloni to neměl Aleš Loprais vůbec jednoduché. 31. ledna 2021, přesně den před zahájením Dakaru, odešla jedna z největších osobností československého a českého motoristického sportu Karel Loprais. Byl to právě Alešův strýc, který těsně před startem Rallye Dakar 2022 ve věku nedožitých 73 let po krátké nemoci zemřel. Pro Aleše Lopraise to byla velká rána, která dost rozhodila jeho psychiku.

Jméno Karla Lopraise bude navždy spojeno s úspěchy kamionů Tatra na Rallye Dakar. Na slavné pouštní soutěži debutoval v roce 1986 a o dva roky později slavil na březích Růžového jezera první ze šesti triumfů. S africkou soutěží se rozloučil v roce 2006. Během dvou dekád absolvoval devatenáct dakarských ročníků, při nichž se celkem jedenáctkrát probojoval na stupně vítězů. V roce 2017 převzal z rukou prezidenta republiky státní vyznamenání.

Poslední rozloučení s Karlem Lopraisem proběhlo 22. ledna ve Frenštátě pod Radhoštěm, po návratu z Dakaru. Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Petr Pokora s Pragou v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu dokončili Rallye Dakar 2022 na 21. místě v kategorii kamionů. Ze souboje o nejvyšší příčky je vyřadily v závěrečné čtvrtině soutěže technické problémy. „Letošní Dakar byl specifický, pro nás úplně jiný než všechny ostatní. Prioritně bych chtěl poděkovat Kájovi, že nás ve zdraví dovedl do cíle a že na nás celou dobu dohlížel,“ připomněl vloni Aleš Loprais svého strýce a šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise.

zdroj: InstaForex Loprais Team, @AlesLopraisDakarLive, Loprais.cz, Dakar.com, www.irozhlas.cz

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Související