Vaše lepší kariéra: Jak nedělat falešné kompromisy?

foto: Unsplash

Nemáme to lehké. Dva roky pandemie značně poznamenaly pracovní vztahy i samotný vztah k práci. Výsledkem je, že neumíme zvládat stres ani své emoce a bojíme si říct o povýšení či zvýšení platu. Slovo kariéra najednou zní úplně jinak. Jak z toho ven?

Zatímco křivka duševní pohody strmě klesala, pracovní tempo během uplynulých let narůstalo. „Proces zavedení jakékoli inovace, který před pandemií mohl trvat půl roku, se během ní zkrátil na tři týdny,“ vysvětluje podnikatelka a čtyřnásobná maminka Radka Dohnalová, která si sama prošla několika mezinárodními korporacemi a dobře ví, o čem mluví. Výsledkem byl dočasný skok v produktivitě, ale i její následný pád, se kterým přišlo vyčerpání, ztráta motivace a nezřídka dokonce vyhoření. „Lidé jeli na maximální rychlost a teď jsou unavení,“ dodává Dohnalová. A vyčerpaní lidé ztrácí motivaci. Pro posun vpřed je podle Dohnalové důležité si uvědomit, jak to prožíváme a jak se můžeme lépe v konkrétní situaci zachovat.


Jak být lepší?

  1. Zmapujte si činnosti, které vás nejvíce motivují, které vás baví a dodávají vám energii. To jsou vaše silné stránky, tedy oblasti, kde přidáváte nejvyšší hodnotu s největší lehkostí.
  2. Vadí vám, jak se k vám chová váš kolega, nebo dokonce šéf? Trpíte to? Tím to děláte jen horší. Konfliktu se nebojte, uleví se vám a pročistíte vzduch. Řekněte si na rovinu, co od sebe očekáváte a pravidelně si na sebe udělejte čas. Pokud nepomůže ani to – je možná čas odejít.
  3. Nenechte se ve stresových situacích rozhodit emocemi. Soustřeďte se na prevenci a snažte se do stresových situací vůbec nedostávat. Když už se do stresové situace dostanete, začněte „hrát o čas“. Dýchejte zhluboka, počítejte do deseti nebo využijte jiné techniky na zklidnění. Pokud jste emoce na uzdě neudrželi, postavte se po vychladnutí k situaci čelem a zahlaďte škody.
  4. Nespoléhejte se na to, že dobrá práce bude mluvit za nás. Odvádíte skvělou práci a toužíte po povýšení nebo slibném projektu? A váš šéf pořád nic… Jak to, že to nevidí? Možná si jen myslí, že jste spokojeni tam, kde jste. Naučte si o svou lepší budoucnost říct nahlas a klidně se připomínat.
  5. Naučte se říkat ne. Když kývnete na něco, co nejste schopni splnit, nebo to splníte, ale jste z toho ve stresu – pak děláte tzv. falešný kompromis. A proč? Aby vás měli lidé více rádi? Abyste se zavděčili? Často s požadavky ostatních souhlasíme automaticky. Nebo jsme prosbou zaskočení a nemáme čas o tom přemýšlet. Zamyslete se nad tím, kteří konkrétní lidé vás dostávají do těchto situací a vytvořte si tzv. preventivní plán, ve kterém si připravte, jak chcete v takových situacích reagovat. Proberte s ostatními, kde jsou vaše hranice a nepřekračujte je.
  6. Překonejte strach a nebojte se zkusit něco nového! Odolnost je schopnost zvládat stres, nejistoty, těžké a nové situace. Všichni máme rádi svou komfortní zónu – je nám v ní bezpečně, je plná našich rutin a nic nás v ní nemůže překvapit. Abychom si odolnost navýšili, je třeba podnikat výpravy mimo ni a zkusit něco nového. Vstoupit do „zóny strachu“, abychom si posílili sebedůvěru. Nemusíte hned skákat padákem, stačí, když třeba zkusíte vystoupit se svými nápady před více lidmi, začnete se otužovat nebo běhat.

Poslechněte si víc…

Jak se nestavět do role oběti, zvládat pracovní stres a nebát se dát zpětnou vazbu? Experti na leadership Radka Dohnalová a Petr Havlíček ze společnosti Atairu přinášejí konstruktivní tipy, které uplatníte nejen v práci, ale v celém svém životě. Podívat se na něj můžete zdarma a bez registrace na www.mall.tv.

zdroj: TV Mall

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související