Recenze: Poslední Indiana Jones se rozloučil se ctí a rozhodně se nemá zač stydět

Akční scény v posledním pátém pokračovaní příběhu o nejznámějším archeologovi všech dob sice vedou nad vtipem, přesto jde stále o skvělou podívanou, která skalní fanoušky nezklame. Indiana Jones a nástroj osudu je zkrátka dobrý biják a určitě stojí za zhlédnutí.

Když bylo před třema lety oficiálně potvrzeno, že pátý díl oblíbené ságy Indiana Jones opravdu bude, fanoušci jásali. Zároveň se ale objevilo mnoho hlasů, které pochybovaly, jak tehdy 78letý Harrison Ford svou roli zvládne. Zbytečně, obstál na jedničku a dokázal, že i na prahu osmdesátky je schopen točit skvělé filmy. A ne ledajaké.

Harrison Ford ve skvělé kondici

Akčních scén je v nejnovějším pokračování možná i víc než v těch minulých. A jestliže uvážíte, že naprostou většinu zvládl Harrison Ford natočit na prahu osmdesátky sám, smekáme. Když se ho novináři ptali, zda se na natáčení nějak zvlášť připravoval, jen s úsměvem odvětil, že se v kondici udržuje stále. Možná trochu fabuluje, kdo ví, každopádně už v roce 2020 v rozhovoru se známou moderátorkou Ellen DeGeneres přiznal, že se začátku natáčení nemůže dočkat. „Bude to zábava. Jsem nadšený a moc se těším,” prohlásil Ford. V dalším rozhovoru pro CBS pak přiznal, že pokaždé, když se ke kultovní roli vrací, cítí velkou zodpovědnost. A také povinnost udělat vše proto, aby výsledek byl stejně dobrý jako na začátku filmové série. Což splnil do puntíku. Kouká se na něj pořád dobře. A tvůrci také nic neodflákli.

Poprvé bez Spielberga

Páté pokračování ságy, pod názvem Indiana Jones a nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny), poprvé nerežíroval Steven Spielberg. Zůstal v pozadí jako producent a otěže předal mladšímu kolegovi Jamesi Mangoldovi. A zdá se, že dobře věděl, co dělá. James mu ostudu určitě neudělal. Rukopis díla zůstal stejný, jen se scénářem si mohli tvůrci víc vyhrát, vtipu v něm výrazně ubylo, což je asi jediná zásadnější výtka oproti předchozím dílům. Jakoby Indiana s léty až příliš zvážněl a zesmutněl. Škoda.

Jinak jde opravdu o povedený příběh, který začíná okamžikem, kdy je Indy ještě mladý a během obléhání Berlína neváhá a pátrá po ukradených pokladech. Trik s omlazením Harrisona Forda na začátku příběhu vyšel na jedničku, působí naprosto přirozeně. A když se pak následně přeneseme do roku 1969, kdy je Indy už o poznání starší, příběhu to dodává na dynamice.

Akce za akcí

Snímek je doslova prošpikován akčními scénami, což někteří kritici letos v Cannes, kam přijel film osobně Harrison Ford představit, režisérovi trochu vyčítali. Měli pocit, že je to vše trochu na úkor poetiky starších příběhů i celkového vyznění, ale to je poněkud přísné hodnocení. Zejména v druhé polovině děj dostává osvědčený šmrnc a rozhodně nenudí. Právě naopak. Ty dvě hodiny a dvacet dva minut utečou jako voda, takže ke konci scenáristům odpustíte až zbytečně přeromantizovanou závěrečnou scénu a bude vám líto jediné. Že tohle bylo s největší pravděpodobností vážně naposledy, co jsme se s Indianou Jonesem rozloučili…

zdroj: Edition.cnn.comBbc.com

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.