Jak uspět u pracovního pohovoru? Zásadní je správně napsaný životopis a dobrý dojem

foto:Unsplash

Počet uchazečů o práci v posledních týdnech mírně roste, a tak není od věci si připomenout, co zvýší vaše šance při přijímacím pohovoru. Soustředit se je třeba především na tři důležité kroky.

Úřad práce České republiky evidoval k 29. 2. 2024 celkem 296 107 uchazečů o zaměstnání, o 561 více než v lednu a o 13 599 více než v únoru 2023. Podíl nezaměstnaných osob meziměsíčně zůstal na stejné hodnotě a meziročně vzrostl o 0,1 p. b. Ke konci února činil 4 %. Pomineme-li covidový rok 2021, je to letos v únoru nejvíce od roku 2017. V mezinárodním srovnání je nezaměstnanost v ČR třetí nejnižší v Evropské unii. Počet evidovaných uchazečů o zaměstnání byl přitom o 27 528 vyšší než počet registrovaných volných pracovních míst.

Není tedy od věci si připomenout, jak a čím svého potencionálního zaměstnavatele přesvědčíte, že jste jeho člověk. Pokud chcete pracovní pohovor dobře zvládnout, musíte začít následujícími body.

Jak na dobře zpracovaný životopis?

Pište ho s vědomím, že personalista, který se kupou zájemců probírá, věnuje obvykle každému CV jen pár sekund, či v tom lepším případě, minut. Životopis by měl obsahovat vaši fotografii, ideálně portrét, kde se mírně usmíváte. Ty nejdůležitější informace pište jako první, buďte struční a výstižní. Soustřeďte se na vše podstatné týkající se zvolené pracovní pozice tzn. především: praxi, vzdělání, jazyky které ovládáte, zahraniční stáže apod. Vhodné je uvést i pár informací o sobě, svých zájmech, či důvod, proč se ucházíte zrovna o tohle místo.

Co si před pracovním pohovorem zjistit?

Nic vás jako zájemce o práci neodstřelí víc, než když přijdete na pohovor a nevíte o pozici a firmě zhola nic. Takže pátrejte na internetu, ptejte se známých, zkrátka, snažte se vyzbrojit maximem informací. Na škodu není mít přehled o tom, kdo firmu vlastní, vede, strukturu řízení apod. Buďte připraveni i na otázku, proč se o místo ucházíte, jakou o něm máte představu, proč jste si vybrali zrovna tuhle firmu. Vhodné je zjistit si i úroveň ohodnocení v daném oboru a jít na konkurz alespoň s hrubou představou o očekávaném platu.

Jak zanechat dobrý první dojem?

Může se to zdát nefér, ale raději vezměte na vědomí, že lidé si o vás utvoří představu během prvních několika vteřin, co vás vidí. Tak to prostě je. A vycvičeným personalistům to trvá ještě kratší dobu. Stačí letmý pohled a hned si vás zařadí. Dobrá zpráva ovšem je, že to, jak na lidí působíte, můžete do značné míry ovlivnit.

Jak zvládnout pracovní pohovor?

Před pohovorem se snažte dobře vyspat. Zní to banálně, ale unavení lidé vypadají obvykle smutně, bez energie, nebo bývají zbytečně útoční a hádaví. A tak určitě působit nechcete.

Vhodně zvolené oblečení je rovněž základem úspěchu. Samozřejmě záleží, o jaké místo se zajímáte. Zjistit si firemní dress code, by mělo být samozřejmostí, ovšem neméně důležité je, abyste se cítili příjemně a uvolněně. Je přece zbytečné si snižovat body tím, že se celou dobu pohovoru budete ošívat, povytahovat si sukni či kalhoty, nebo se soustředit na nepohodlné boty.

Říkat někomu v 21. století, že by na schůzku se svým potencionálním zaměstnavatelem měl dorazit upravený a voňavý, se zdá možná zvláštní. Ale vězte, že zkušenosti mnohých personalistů jsou takové, že to bohužel připomínat nutné je. Plastický chirurg potřeba samozřejmě není, ale kadeřník, manikérka či kosmetička zas tak od věci nejsou, proto návštěvu u nich před pohovorem zvažte. A hlavně žádné těžké parfémy, s kterých se zatočí hlava, ty vážně nemá nikdo rád.

Před vstupem do místnosti se zhluboka nadechněte, narovnejte, vydechněte, usmějte se a až pak zaklepejte. Nejdůležitějším bonusem je totiž vnitřní klid a sebejistota. Tak hlavu vzhůru, tenhle pracovní pohovor zvládnete!

Pracovní pohovor: 5 zásadních otázek, které by měly zaznít

Zdroj:www.uradprace.cz,www.cnbc.com, www.indeed.com

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Související