Váš pracovní pohovor se pomalu chýlí ke konci, vaše napětí polevuje, ale ještě s největší pravděpodobností přijde jedna hodně důležitá otázka: „Chcete se ještě na něco zeptat?” Odpovědí bývá ticho. A to často rozhodne!
Na tuhle fatální chybu si dejte pozor. Personalisté a potencionální šéfové podobnou otázku záměrně pokládají v úplném závěru, kdy pohovor dospěl do finále a vy už máte pocit, že je všechno šťastně za vámi, uvolníte se a ztratíte pozornost. Většinu uchazečů o práci dotaz překvapí, proto raději zavrtí hlavou, aby snad ještě něco nepokazili. A to je právě zásadní omyl, který často rozhodne.
Zaměstnavatelé totiž chtějí slyšet, že máte zájem o podrobnosti, jak firma funguje, co přesně od vás očekávají, jaké je například rozdělení týmů, jak jsou zaměstnanci motivováni, o co firma usiluje apod. O takové zaměstnance mají totiž největší zájem. A pohovor to vždy odhalí. Na co se tedy nejlépe zeptat? Zde je pět příkladů, s kterými nikdy nešlápnete vedle.
Čeho by vaše firma ráda v letošním roce dosáhla? Jaké jsou její cíle?
Rozumí se samo sebou, že jste si před pohovorem o firmě zjistili vše, co se dá z internetu vyčíst nebo se například ptali známých. A z toho můžete při své otázce vyjít. V očích personalisty vám to přidá hodně bodů, protože bude vědět, že má před sebou člověka, který je zvyklý se rychle zorientovat v problému a má zájem. O místo i o firmu.
Jak se vaše společnost vypořádala se situací kolem koronaviru?
Uplynulé období bylo velmi náročné pro všechny a každý se k situaci postavil trochu jinak. Odpověď na tuhle otázku vám odhalí dvě věci. Za prvé, jak se firma chová při nečekaných událostech a za druhé, jakou podporu poskytuje svým zaměstnancům.
Můžete mi ještě upřesnit každodenní povinnosti?
Tahle otázka je důležité zejména u pozic, kde je předpoklad, že i vzhledem k pandemii, budete možná někdy některé dny pracovat z domova. Je jasné, že mnohé detaily se vyjasní až později. Ale jde hlavně o to, že mnoho lidí má při práci z domova pocit, že toho nestihnou zdaleka tolik jako v kanceláři, proto je důležité si to říci předem a přejít tak nepříjemným nedorozuměním. Navíc to v očích budoucích zaměstnavatelů svědčí o vašem skutečném zájmu o pozici.
Pořádá vaše firma školení, jazykové kurzy či jakoukoli podporu dalšího sebevzdělávání?
Neptáte se na benefity, ale na skutečný zájem společnosti pečovat o své zaměstnance a nabídnout jim možnost se zlepšovat. To musí z otázky jasně vyplynout, nebo to raději ještě rozveďte a upřesněte.
Chcete se ještě na něco zeptat mě?
Tím dáte najevo dvě věci, vstřícnost a také to, že jste rovnocenný partner, vědomý si vlastní hodnoty. Musíte se ovšem ptát s úsměvem a bez jakékoli špetky ironie. Jen tak máte velkou šanci uspět a pohovor zdárně zakončit.
zdroj: www.topresume.com, www.huffpost.com, megainterview.com