Jak zvládnout pracovní pohovor? 3 zásadní kroky

Získání práce má svá jasně daná pravidla
Jak uspět u konkurzu
foto: PxHere

Světová pandemie má bohužel i neblahý vliv na zaměstnanost. A mnozí z nás budou v následujících týdnech či měsících nuceni si hledat nové místo. Není tedy od věci si připomenout, jak a čím svého potencionálního šéfa přesvědčíte, že jste jeho člověk. Pokud chcete pracovní pohovor dobře zvládnout, musíte začít musíte vždy následujícími body.

Dobře zpracovaný životopis

Pište ho s vědomím, že personalista, který se kupou zájemců probírá, věnuje obvykle každému CV jen pár sekund, či v tom lepším případě, minut. Životopis by měl obsahovat vaši fotografii, ideálně portrét, kde se mírně usmíváte. Ty nejdůležitější informace pište jako první, buďte struční a výstižní. Soustřeďte se na vše podstatné týkající se zvolené pracovní pozice tzn. především: praxe, studia, jazyků, které ovládáte, zahraniční stáže atd. Pokud chcete, můžete uvést i pár informací o sobě, svých zájmech, či důvod, proč se ucházíte zrovna o tohle místo. Ale není to nezbytné.

Kdo zná a ví, vítězí

Nic vás jako zájemce o práci neodstřelí víc, než když přijdete na pohovor a nevíte o pozici a firmě zhola nic. Takže pátrejte na internetu, ptejte se známých, zkrátka, snažte se vyzbrojit maximem informací. Na škodu není mít přehled o tom, kdo firmu vlastní, vede, strukturu řízení apod. Buďte připraveni i na otázku, proč se o místo ucházíte, jakou o něm máte představu, proč jste si vybrali zrovna tuhle firmu atd. Vhodné je zjistit si i úroveň ohodnocení v daném oboru a jít na konkurz alespoň s hrubou představou o svém platu.

První dojem

Může se to zdát nefér, ale raději vezměte na vědomí, že lidé si o vás utvoří představu během prvních několika vteřin, co vás vidí. Tak to prostě je. A vycvičeným personalistům to trvá ještě kratší dobu. Stačí letmý pohled a hned si vás zařadí. Dobrá zpráva ovšem je, že to, jak na lidí působíte, můžete do značné míry ovlivnit.

Jak nejlépe zapůsobit a pracovní pohovor zvládnout na jedničku?

Před pohovorem se snažte dobře vyspat. Zní to banálně, ale unavení lidé vypadají obvykle smutně, bez energie, nebo bývají zbytečně útoční a hádaví. A tak určitě působit nechcete.

Vhodně zvolené oblečení je rovněž základem úspěchu. Samozřejmě záleží, o jaké místo se zajímáte. Zjistit si firemní dress code, by mělo být samozřejmostí, ovšem neméně důležité je, abyste se cítili příjemně a uvolněně. Je přece zbytečné si snižovat body tím, že se celou dobu pohovoru budete ošívat, povytahovat si sukni či kalhoty, nebo se soustředit na nepohodlné boty.

Říkat někomu v 21. století, že by na schůzku se svým potencionálním zaměstnavatelem měl dorazit upravený a voňavý, se zdá možná zvláštní. Ale vězte, že zkušenosti mnohých personalistů jsou takové, že to bohužel připomínat nutné je. Plastický chirurg potřeba samozřejmě není, ale kadeřník, manikérka či kosmetička zas tak od věci nejsou, proto návštěvu u nich před pohovorem zvažte. A hlavně žádné těžké parfémy, s kterých se zatočí hlava, ty vážně nemá nikdo rád.

Před vstupem do místnosti se zhluboka nadechněte, narovnejte, vydechněte, usmějte se a až pak zaklepejte. Nejdůležitějším bonusem je totiž vnitřní klid a sebejistota. Tak hlavu vzhůru, tenhle pracovní pohovor zvládnete!


Pracovní pohovor: 5 zásadních otázek, které by měly zaznít

O výsledku často rozhodnout drobnosti, které vám nepřijdou důležité. Ale jsou!

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související