Jak rozpoznat toxické pracovní prostředí? 5 znaků, které vám napoví…

foto: Unsplash

Příjemné pracovní prostředí je výhra, ale zdaleka ne samozřejmost. To, jak se v práci cítíme, ovlivňuje nejen práci samotnou, ale výrazně i naši psychiku. A pokud chodíte každý den z práce úplně vyčerpaní, naštvaní nebo smutní, něco je určitě špatně.

Šéf vám zadává chaotické úkoly, neustále vás peskuje, kolegové se střídají jako na orloji a firemní kultura je založená na přežití nejsilnějších či nejdrzejších? Je jasné, že jste se ocitli ve firmě, která je toxická. Většina lidí má v takové chvíli tendenci hledat chybu v sobě. Což může vést i k úplnému vyhoření nebo přinejmenším silně narušenému sebevědomí a pocitu, že jednoduše nestojíte za nic. Poznat, že chyba je v nastaveném pracovním prostředí firmy a ne ve vás, není vždy úplně snadné. Ale pokud souhlasí alespoň jeden z následujících bodů, máte téměř jistotu.

1. Pomluvy mezi kolegy jsou na dennodenním pořádku

Pokud si ve vaší firmě kolegové navzájem podrážejí nohy, místo aby si pomáhali, jde jednoznačně o toxické pracovní prostředí. Někdy úplně stačí jeden člověk, který strhne ostatní a ti, kdo se odmítají zapojit do pomlouvání či osočování druhých, tiše trpí. Ve zdravé firmě si dotyčného pozve šéf na kobereček a důrazně mu vysvětlí, že tohle se u nich nedělá. Tam, kde se hranice slušného chování nenastaví, problém postupně eskaluje a může se i zvrhnout v psychickou šikanu, které se sami jen těžko ubráníte.

2. Kritika přichází ve formě urážek

Každý potřebuje v práci zpětnou vazbu. Asi nelze čekat, že vás vedení bude za každý splněný úkol velebit. Ale pokud vám něco vytýkají, musí to být vždy řečeno slušně, věcně a bez osobních útoků. Hodnocení provedené práce by mělo mít jediný cíl, vaše zlepšení. Pokud tomu tak není, je to špatně a měli byste se ohradit.

3. Šéf vás nedokáže ocenit

Lidé často neopouštějí špatnou práci, ale špatné šéfy. Toxické pracovní prostředí má tendenci delegovat do vedoucích funkcí lídry s nežádoucími osobnostními vlastnostmi a styly řízení. Toxičtí šéfové vykazují často podobné rysy, jako je nízká emoční inteligence, nedostatek odpovědnosti, svalování vlastních chyb na druhé a impulzivní rozhodování. Což má vždy dopad na produktivitu a morálku týmu.

4. Kolegové si připisují zásluhy za vaši práci

Pokud jste zaslechli, že kolega, se kterým jste spolupracovali, prezentuje vaše nápady jako své vlastní, pak máte problém. Je-li podobné chování běžnou součástí firemní kultury a nejste jediní, jejichž práce zůstává bez povšimnutí nebo je přisuzována druhým, jste v toxickém prostředí. A je třeba se bránit. Pokud jim to projde jednou, budou v takovém chování pokračovat a vás si v práci brzy nebude nikdo vážit.

5. Neexistují hranice mezi prací a soukromím

Uplynulé dva roky práce převážně na home office pořádně zamíchaly kartami kdysi nastavených standardů, kde končí pracovní doba a začíná právo na soukromí. Ovšem jestli existuje přímá cesta k vyhoření, je to právě tato neexistující hranice. Emaily v deset večer, telefonáty o víkendu, neodsouhlasené přesčasy… Známe to všichni. Každý z nás je jiný, workoholickým jedincům to obvykle nevadí, ale pokud jste z toho už hodně unavení a narušuje vám to soukromý život, musíte říct dost. Ve slušných firmách se vám určitě podaří dojednat a nastavit podmínky tak, aby byli všichni spokojení. V těch toxických je to o poznání horší, ale ve vlastním zájmu to zkusit musíte.

Jak by se měla zachovat firma, jejíž zaměstnanci si ztěžují na toxické pracovní prostředí?

Průvodním jevem špatných pracovní podmínek je vysoká fluktuace zaměstnanců, nízká produktivita práce a časté vyhoření. Vedení firem by se tedy ve vlastním zájmu mělo snažit o nápravu. Jak by mělo postupovat?

  • Identifikovat zdroj nákazy. Tím se myslí vytipovat zaměstnance, kteří se na špatných podmínkách podílejí nejvíce. A intenzivně s nimi pracovat na zlepšení situace.
  • Zaměřit se na šéfy. Manažeři jsou vždy nositeli firemních hodnot a vzorem chování pro ostatní, a proto musí jít příkladem.
  • Provést změny ve firemní kultuře. Nemá moc smysl trestat jednotlivce, pokud nefunguje celý systém. Firma, která stojí o spokojené zaměstnance, vždy nastaví pracovní kulturu tak, aby se na pracovišti všichni cítili dobře a uvolněně. Což je podle mnoha průzkumů důležitější faktor spokojenosti než výše platu.

Zdroj: www.psychologytoday.com, ca.indeed.com. ideas.ted.com, www.hrnews.cz



Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související