Podcasty táhnou. Šanci zapojit se a uspět má každý

Rok 2021 odstartoval podcastový boom.
foto: Amr Taha

Popularitě mluveného slova v letošním roce výrazně napomohla doba covidová i platformy jako Spotify nebo Apple Podcasts. Na nich totiž vzniká stále více a více českého obsahu různých žánrů.

Podcast v dnešní době není už jen audio, ale i video. Samotné slovo však vzniklo spojením názvu přehrávače iPod od společnosti Apple a anglického slova broadcasting, tedy vysílání. Poprvé s tím přišli v roce 2004 softwarový vývojář Dave Winer a slavný moderátor Adam Clark Curry. Posluchačům umožnili stáhnout si rádiové vysílání do iPodu a následně si ho kdykoli později poslechnout.

S příchodem iTunes společnost Apple na podcast začala nahlížet jako na samostatnou jednotku a přišla se službou Apple Podcasts, která již byla určená pro samotné tvůrce této nové platformy, kteří mohli jednoduše přidávat vlastní obsah. Poté přispěl se svou troškou do mlýna i Google a později také streamovací služba Spotify. Ta přidala hodně nových zdrojů včetně českých. V současné chvíli je v mobilní aplikaci Spotify knihovna rozdělena do dvou hlavních sekcí – Hudba a Podcasty.

Podcasty v době covidové

Rozvoji nového trendu rozhodně namohla dnešní nepříznivá doba. Jsme zahlceni negativními zprávami hrnoucími se z médií a podcasty umožňují informace filtrovat a poslouchat jen to, co opravdu chceme. Nehledě na to, že pro mnohé umělce je tento způsob prakticky jediný, jak se se svými fanoušky podělit o svou tvorbu. 

A nestoupá jen ochota pouze poslouchat. Skrze mluvené slovo se můžeme i vzdělávat a hojně toho využíváme. Rostou tak odběry motivačních, inspirativních a vzdělávacích podcastů, které si budují stále širší fanouškovskou základnu. 

Podcast jako marketingový nástroj

V posledních letech si sílu podcastů uvědomují i velké společnosti. Vnímají je jako velmi sofistikovaný marketingový nástroj. Reklama v nich vyznívá přirozeně a zůstane vrytá v paměti. Ze společností působících na českém trhu, které mají svůj podcast, můžeme jmenovat například Českou spořitelnu, která se věnuje světu financí, bankovnictví a ekonomiky, Zásilkovnu specializující se na oblast marketingu a e-commerce nebo nejstarší českou sázkovou kancelář Fortunu.


Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Související