Podcasty táhnou. Šanci zapojit se a uspět má každý

Rok 2021 odstartoval podcastový boom.
foto: Amr Taha

Popularitě mluveného slova v letošním roce výrazně napomohla doba covidová i platformy jako Spotify nebo Apple Podcasts. Na nich totiž vzniká stále více a více českého obsahu různých žánrů.

Podcast v dnešní době není už jen audio, ale i video. Samotné slovo však vzniklo spojením názvu přehrávače iPod od společnosti Apple a anglického slova broadcasting, tedy vysílání. Poprvé s tím přišli v roce 2004 softwarový vývojář Dave Winer a slavný moderátor Adam Clark Curry. Posluchačům umožnili stáhnout si rádiové vysílání do iPodu a následně si ho kdykoli později poslechnout.

S příchodem iTunes společnost Apple na podcast začala nahlížet jako na samostatnou jednotku a přišla se službou Apple Podcasts, která již byla určená pro samotné tvůrce této nové platformy, kteří mohli jednoduše přidávat vlastní obsah. Poté přispěl se svou troškou do mlýna i Google a později také streamovací služba Spotify. Ta přidala hodně nových zdrojů včetně českých. V současné chvíli je v mobilní aplikaci Spotify knihovna rozdělena do dvou hlavních sekcí – Hudba a Podcasty.

Podcasty v době covidové

Rozvoji nového trendu rozhodně namohla dnešní nepříznivá doba. Jsme zahlceni negativními zprávami hrnoucími se z médií a podcasty umožňují informace filtrovat a poslouchat jen to, co opravdu chceme. Nehledě na to, že pro mnohé umělce je tento způsob prakticky jediný, jak se se svými fanoušky podělit o svou tvorbu. 

A nestoupá jen ochota pouze poslouchat. Skrze mluvené slovo se můžeme i vzdělávat a hojně toho využíváme. Rostou tak odběry motivačních, inspirativních a vzdělávacích podcastů, které si budují stále širší fanouškovskou základnu. 

Podcast jako marketingový nástroj

V posledních letech si sílu podcastů uvědomují i velké společnosti. Vnímají je jako velmi sofistikovaný marketingový nástroj. Reklama v nich vyznívá přirozeně a zůstane vrytá v paměti. Ze společností působících na českém trhu, které mají svůj podcast, můžeme jmenovat například Českou spořitelnu, která se věnuje světu financí, bankovnictví a ekonomiky, Zásilkovnu specializující se na oblast marketingu a e-commerce nebo nejstarší českou sázkovou kancelář Fortunu.


Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související