Cannes ocenilo herečku Meryl Streep. Zlatou palmu získalo drama Anora

foto: Unsplash

77. ročník Filmového festivalu v Cannes ocenil americkou herečku Meryl Streepovou. Premiéru si odbyl sci-fi Megalopolis oscarového režiséra Francise Forda Coppoly. Zlatou palmu nakonec získalo drama Anora režiséra Seana Bakera.

Hlavní cenu Zlatá palma na filmovém festivalu v Cannes získalo komediální drama o mladé sexuální pracovnici Anora amerického režiséra Seana Bakera. Zvláštní cenu poroty si pak odnesl íránský režisér Mohammad Rasúlof. Ten nedávno uprchl ze své vlasti, kde dostal několikaletý trest vězení. 

Anora, komedie plná krutého drama

Anora (Mikey Madison), mladá sexuální pracovnice z Brooklynu, dostane šanci prožít příběh Popelky, když se seznámí se synem oligarchy a zbrkle se za něj provdá. Jakmile se zpráva dostane do Ruska, pokračování jejího pohádkového příběhu je rázem ohroženo, protože rodiče se vydávají do New Yorku, aby sňatek anulovali. 

Dokonale nepředvídatelný děj plný komedie s balancováním krutého dramatu. Režisé Sean Baker je doslova druhým Stevenem Spielbergem nezávislého filmu. Jeho cit pro nápaditý scénárista, který dokonale popíše lidskou duši je obdivuhodný.



Megalopolis, absurdita moderní doby

Nehoda zničí metropoli podobnou New Yorku, která se již nachází v rozkladu. Cesar Catilina (Adam Driver), idealistický architekt s mocí ovládat čas, usiluje o obnovu města jako trvale udržitelné utopie, zatímco jeho oponent, zkorumpovaný starosta Franklyn Cicero (Giancarlo Esposito), zůstává oddaný dosavadnímu statu quo. Mezi oba muže a jejich vize se postaví Franklynova sociálně založená dcera Julia (Nathalie Emmanuel). Julia je unavená z pozornosti a moci, s nimiž se narodila, a hledá nějaký smysl svého života.

Futuristicky antický New York, coby nový Řím. Kombinace antické kultury v oblečení, jménech, zábavě s citáty starodávných myslitelů je ve filmu velmi dobře zpracovaná. Díky tomu je film více vnímán v otázce absurdity určitých aspektů moderní doby. Hlavní hrdina má ve snímku moc zastavit čas, ale bohužel to není nijak ve scénáři propracované. Diváka to jen vtáhne do myšlenek kritiky společnosti s nadějí na světlejší zítřky.

Česká stopa

Kinematografii s českou stopou v Cannes zastoupil studentský snímek Plevel ruské režisérky Poly Kazakové, který vznikl v produkci Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku a společnosti MAUR film. Snímek byl zařazen do hlavní soutěže studentských filmů La Cinef. Mimo soutěž se pak promítal kraťas Ztracennosti české režisérky Anety Kernové.

Velkou cenu poroty, která je druhým nejdůležitějším oceněním na tradičním festivalu, si odneslo indické drama All We Imagine as Light. Čestnou Zlatou palmu získal americký filmař George Lucas, který ji převzal z rukou další režisérské legendy Francise Forda Coppoly.

zdroj: Festival-cannes.com

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Související