Jak správně připravit bulgur? Jde to rychle i pomalu

foto: Menu Gold

Bulgur nepatří zrovna k potravinám, které bychom dávali do nákupního košíku příliš často. Mezi mnoha lidmi má pověst „zdravé“ potraviny, které není zrovna moc dobrá. Neprávem. Když se jej naučíte připravovat správně, pochopíte, že do vašeho jídelníčku rozhodně patří.

Bulgur je ve skutečnosti označení pro předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici. Má jemnou oříškovou chuť a je skvělou alternativou rýže. Dá se použít naslano i nasladko. Vyniká vysokým obsahem vlákniny, díky čemuž podporuje správnou funkci střev. Je lehce stravitelný a vyznačuje se také významným množstvím bílkovin. Obsahuje vitamin A, hořčík, železo a fosfor. A vzhledem k tomu, že obsahuje méně kalorií než například rýže nebo quinoa, je vhodný i při redukční dietě.

Jak bulgur uvařit?

V zásadě existují dvě možnosti, jedna rychlá, druhá pomalejší, která ale dokáže v bulguru udržet více živin a vitaminů. Při té rychlejší uvařte jednoduše bulgur ve vodě nebo zeleninovém vývaru v poměru 1:3, čas přípravy se tak bude pohybovat kolem 12-15 minut. Při té šetrnější variantě bulgur 5 minut povaříte a pak ho necháte cca 15-20 minut pod pokličkou dojít. V tomto případě stačí použít 2 díly vody na 1 díl bulguru. A pak je tu ještě třetí možnost, které slibuje maximální uchování živin, tedy že bulgur zalijete pouze studenou vodou a necháte jej nabobtnat. Délka přípravy se tak protáhne na zhruba hodinu.


Hotový bulgur pak můžete použít jako samostatnou přílohu k masu, rybě, omáčce, v kombinaci
s pečenou zeleninou nebo do studených i teplých salátů, do polévek, karbanátků, rizot či
nasladko do kaší, nákypů a dezertů. Pro lepší představu jak s tou surovinou pracovat, vám nabízíme dva recepty, které si samozřejmě můžete i uzpůsobit dle svých chutí.

Medový bulgur s ovocem


Na 4 porce potřebujete: 40 g bulguru, 120 g ovoce, 60 g smetany ke šlehání, 60 g zakysané smetany, 60 g medu nebo javorového sirupu, špetku soli.
Postup: Bulgur propláchněte a v mírně osolené vodě uvařte a nechte vychladnout. Vyšlehejte
smetanu a smíchejte ji se zakysanou smetanou. Bulgur, smetanu a ovoce vložíme do misky a
pokapeme medem nebo sirupem dle chuti.

Rajčatovým bulgur se salátem a mozzarellou


Na 4 porce potřebujete: 200 g bulguru, 60 g rajčatového protlaku, 45 ml olivového oleje, 340 g směsi listových salátů, 80 g papriky, 80 g cherry rajčat, půlku salátové okurky, 2 mozzarelly, sůl, pepř, 5 ml vinného octa, lžíce medu, lžička hořčice
Postup: Bulgur promíchejte s trochou oleje a rajčatovým protlakem a vložte do dvojnásobného množství vroucí vody. Krátce povařte, zakryjte poklicí a necháme 20 minut odstát. Poté promíchejte a nechte vychladnout. Z oleje, vinného octa, medu a hořčice vymíchejte dresing. Zeleninu
nakrájejte, smíchejte se salátem a zakápněte dresingem. Osolte a opepřete podle chuti.
Servírujte s plátky mozzarelly a vychlazeným bulgurem. Ozdobit můžete naklíčeným mungem.

Zdroj: www.bbcgoodfood.com, www.gesundheit.de

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související