Recenze: The Gray Man dokonale zlikvidoval Prahu, ale na Bonda nemá

Pokud bylo cílem tvůrců snímku The Gray Man vytvořit velkofilm, který by směle mohl konkurovat největším světovým thrillerům, včetně Jamese Bonda, tak se to povedlo jen na půl. Ale v našem hlavním městě si zařádil dokonale.

Téměř přesně před rokem se Českem roznesla překvapivá zpráva. Ryan Gosling je v Praze! A natáčí tu nejdražší velkofilm v dějinách streamovacích služeb. Fanynky hollywoodské hvězdy od té doby brousily v okolí Rudolfina, Kaprovy ulice, Dvořákova nábřeží či Pařížské ulice. Zkoušely to i v ulici Dukelských hrdinů, či Mánesově mostě, kam se natáčení také přesunulo, ale zahlédnout oblíbeného herce se spíše podobalo výhře v loterii. Že tu ale opravdu byl, se už přes týden můžeme přesvědčit na vlastní oči, protože film na Netflix konečně dorazil. Takže zbývá jediná otázka. Jak se povedl?

Bond to není

James Bond, Jason Bourne, John Wick… Ti všichni mohli být předobrazem Courta Gentryho, ze kterého by tvůrci filmu The Gray Man, rádi vytvořili novou legendu, bohužel si z nich bere vždy jen to horší. Chybí mu Bondův nadhled i vtip, Wickova tajuplnost a především uvěřitelný a zajímavý Bournův příběh. Z něho si Šedý muž vzal vlastně celou zápletku, ale je tak chabě napsaná, že i desetiletému dítěti by musela připadat nezajímavá, předvídatelná a naprosto neoriginální. Snaha o zatraktivnění naprosto nevyšla, takže ač kulisy odpovídají: agent- zabiják utržený ze řetězu, ale stojící na té správné straně, pohledná kolegyně, která mu věrně pomáhá a ke všemu odhodlaný protivník, který zlikvidováním skvěle vycvičeného zabijáka chce jen zamést stopy svých zločinů…, vkrádá se sem nuda. Až si člověk říká, proboha proč? Kdy tvůrci konečně pochopí, že i akční střílečka, pokud se má vymanit z průměru, potřebuje dobrý scénář?

Když miliony nestačí…

Jestli nelze snímku The Gray Man něco upřít, tak je to velkorysost. Děj se přesouvá napříč kontinenty, takže o krásné záběry atraktivních lokací není nouze. A to, že Praha, kde se velká část natáčení odehrávala, občas simuluje i jiná evropská města jako Vídeň či Berlín, bychom autorům odpustili. A dost možná i to, že nám ve filmu nechali valnou část města vystřílet a pobořit. Co však bratři Anthony a Joe Russoové fakt nezvládli je, že některé scény působí jako z hodně průměrných béčkových filmů.

Muž připoutaný k lavičce a kolem něj doslova armáda agentů, kteří neváhají střílet za bílého dne na kohokoli v centru Prahy, kdo se jen pohne. Nebo vybuchující tramvaje, prostřílená auta a zdemolované náměstí Republiky? Působivé, přesto se nelze jisté pachuti lacinosti, i přes velmi slušnou kameru a svižný střih, zbavit. Zejména, když víme, že celá tahle legrace vyšla na jen těžko uvěřitelných 200 milionů dolarů neboli 4,8 miliardy korun. Od tvůrců dvou dílů Captain America a dvou posledních Avengerů bychom za to čekali rozhodně víc.

Sázka na jistotu

Herecky ovšem film svou očekávanou kvalitu drží. Ryan Gosling je roztomile „nevinný“, i když ty vousy mu nesluší, to si přiznejme. Padouch Chris Evans je se svým knírkem dokonale nesnesitelný a správně psychopatický, Regé-Jean Page mu zdárně sekunduje a Billy Bob Thornton hraje přesně tak, jak jsme u něho zvyklí. S noblesou a velmi přesvědčivě. Z žen tu vyniká především Ana de Armas coby agentka Dani Miranda, ale i třináctiletá Julia Butters známá už z Tenkrát v Hollywoodu hraje jak z partesu. Dá se říci, že herci slabou zápletku i ne úplně povedené akční scény dost zachraňují, ale zda dostatečně o tom se přesvědčte raději sami.

Hodnocení redakce: 55%

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.