Zdravý život: Home office? Pozor na křečové žíly!

Pří dlouhém sezení a nedostatku pohybu mohou nastat komplikace nejen s páteří, ale i s křečovými žilami.
foto: Žilní klinika

Ať se nám to líbí nebo ne, práce z domu se stala pro mnohé z nás součástí každodenní reality. A kromě toho, že nám sociální distanc leze na nervy, přináší i nečekaná zdravotní rizika.

Člověk je doma mnohdy kvůli okolnostem méně produktivní, a ne každý se donutí jít na „zdravotní procházku“, aby trochu protáhl tělo. A když k tomu přičtete prakticky rok zavřená fitka a studia výsledkem je, že máme podstatně méně pohybu, než když jsme chodili do práce a žili „normálně“. A to má kromě tloustnutí i velmi nepříjemný vliv na stav našich žil. Odborník na křečové žíly, MUDr. Ota Schütz, primář Žilní kliniky nám prozradil, co pro sebe v domácí kanceláři můžeme udělat, abychom se do té opravdové kanceláře nevrátili s „křečáky“. 

foto: Archiv Žilní klinika

Ranní rozcvička

Pětadvacet dřepů, pět minut na rotopedu, nebo svižná půlhodinová procházka, to všechno vás ráno nakopne správným směrem. Pomoci může také otužování. Necítíte-li se na studenou sprchu celého těla, zkuste se vlažnou vodou osprchovat alespoň od pasu dolů. Začínejte vždy od chodidel a postupujte vzhůru. Teplotu můžete snižovat postupně. Pokud jste ale již ve fázi, kdy máte rozvinuté křečové žíly, je třeba dát si pozor. 

„Pacientům s již rozvinutými varixy se doporučuje fyzické aktivity vykonávat s kompresními punčochami. To platí i pro ranní rozcvičku, žíly je třeba stáhnout, aby se stav žil naopak nezhoršil. Po odstranění problematických křečových žil se nošení kompresních punčoch pak doporučuje jen při dlouhém sezení a stání“, uvádí MUDr. Schütz.

     

foto: Julian Hochgesang

Pryč se zlozvyky

Zdravá racionální strava má na stav kardiovaskulárního systému značný vliv, přestože žádný konkrétní seznam potravin, které by varixy zlepšovaly, nebo naopak zhoršovaly, neexistuje. I zde ovšem platí, že nejlepší prevencí je zdravý životní styl a vyvážený jídelníček.

„Obezita výrazně zvyšuje riziko komplikací s křečovými žilami. Doporučuji stravu s vysokým podílem vitamínů a vlákniny, jezte dostatek ovoce a zeleniny, vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám a dodržujte pitný režim,“ apeluje MUDr. Schütz

foto: Sander Dalhuisen

Prevence v sedě 

Ideálně byste se od počítače měli zvednout a trochu se projít každých 30–60 minut. I při samotném sezení se snažte odstranit zbytečně zlozvyky. Sedět bychom měli rovně s oběma chodily na zemi. Kdykoli si vzpomenete, nohy natáhněte do dálky, zakružte chodidly a pak se znovu srovnejte. Hlavně neseďtě dlouho s nohama překříženýma přes sebe, to žilám opravdu neprospívá. „Pokud víte, že ke křečovým žilám máte sklony, není lepší řešení než si zajít na kontrolu. Lékař ultrazvukem zkontroluje stav vašich žil a doporučí další postup. Včasná léčba snižuje riziko komplikací způsobených varixy, jako je trombóza, bércové vředy, nebo v extrémně zanedbaných případech i plicní embolie. Léčba je v současné době minimálně invazivní, pacienti krátce po zákroku odcházejí domů,“ vysvětluje MUDr. Ota Schütz.


Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související