Zlatou palmu si z Cannes odváží snímek Trojúhelník smutku. Jízlivý odraz naší společnosti

foto: Courtesy Cannes Film Festival

V sobotu večer si převzal hlavní cenu festivalu ve francouzském Cannes švédský režisér Ruben Ostlünd. Zlatou palmu pro nejlepší film získal jeho snímek Trojúhelník smutku.

Film se hned od začátku stal favoritem na hlavní cenu. Triangle of Sadness (Trojúhelník smutku) švédského satirika Rubena Östlunda, laureáta Zlaté palmy z roku 2017 za film Čtverec (získal i šest Evropských filmových cen včetně té hlavní a řadu dalších ocenění) má velkou šanci s filmem uspět po celém světě.

Satira, luxus, uklízečka a trojúhelník

Trojúhelník smutku totiž na předchozí film volně navazuje tématem, kterým je velmi ostrá kritika. Satira o třídních vztazích a západní společnosti pojednává o nerovnostech mezi muži a ženami, zbabělosti či pokrytectví. Samotný název není náhodný. Jde o termín, kterým se označuje vráska mezi obočím. Ta se věkem prohlubuje a jen botox ji může odstranit.

Právě takovéto starosti mají výletníci na luxusní jachtě. Spokojení zámožní lidé mezi nimiž je na plavbu luxusní jachtou pozván i pár modelů a influencerů, Carl (Harris Dickinson) a Yaya (Charlbi Dean Kriek). Když se jachta potopí, ocitnou se na opuštěném ostrově se skupinou miliardářů a uklízečkou. V boji o přežití se převrací zavedená hierarchie, protože uklízečka je jediná, kdo umí rybařit, založit oheň či najít vodu.

Jízlivým obrazem naší společnosti, tak by se dal nazvat tento ironický příběh. Boj za rovnost, který ukazuje naprostý opak. Absurdita současného světa uvědomělých mladých a zaopatřených starých lidí. Östlund vás se svým příběhem dostane do kolen. Je totiž drsný až vás mrazí, jak dokáže vykreslit osudy všech lidí na palbě, ale zároveň i neuvěřitelně vtipný. A to až tak, že vám smíchem tečou slzy po tváři. Trojúhelník smutku si svou Zlatou palmu rozhodně zaslouží.

Francie, Korea či Írán

Cenu Grand Prix získali hned dva snímky. Film Stars at noon Francouzky Claire Denis a Belgičan Lukas Dhont za film Blízko (Close). Za nejlepší režii si ocenění odnesl Jihokorejec Pak Čchan-uk, a to za snímek Heeojil gyeolsim (Decision to leave). Příběh, kde se detektiv zamiluje do vdovy podezřelé z vraždy, se nese v duchu otázky, zda lze kvůli společné budoucnosti nechat minulost nevyřešenou.

Zar Amír Ebrahímí původem z Íránu získala za roli ve filmu Holy Spider (Les Nuits de Mashhad) cenu za herecký výkon. Ve filmu od režiséra Ali Abbasi, který byl natočen podle skutečných událostí, ztvárnila novinářku. Snímek o vícenásobném vrahovi, který se zaměřuje na sexuální pracovnice v íránském městě Mašhad, vzbudil největší emoce na festivalu. Do Jižní Koree si cenu za nejlepší mužský herecký výkon Song Kang-ho za ztvárnění podvodníka ve filmu Beurokeo režiséra Hirokazu Kore’edy. Cenu poroty získaly filmy The Eight Mountains od Belgičanky Charlotte Vandermeersch a EO od Poláka Jerzy Skolimowskeho.

zdroj: Courtesy Cannes Film Festival, Festival-cannes.com



Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Související