Chůze má prokazatelně příznivý vliv na učení a kreativní myšlení

foto: Pixabay

Pamatujete si na filmu Marečku, podejte mi pero!, kde se ptá profesorka studenta Svátka na historický význam parního stroje a on, aby správně odpověděl, musí chodit? Na dialogu, který ve filmu proběhne, podle odborné studie opravdu něco je.

Takzvané motorické učení, kdy některým lidem při učení více vyhovuje pohyb, není nic nového. Ovšem, jak potvrdil výzkum psychologů z americké Stanfordské university v Kalifornii, díky chůzi se naše kreativní myšlení zlepšuje až o 60 %, oproti tomu, když jen sedíme. Na tento fakt nemá dokonce ani žádný vliv prostředí, ve kterém se pohybujeme. I autory studie překvapilo, že naprosto stejných výsledků dosáhli jak respondenti, kteří se procházeli venku na čerstvém vzduchu, tak i ti, kteří chodili na pohyblivém pásu v uzavřené místnosti s prázdnými stěnami.

foto: Unsplash

Přesněji šlo o tři experimenty, do kterých se zapojilo 176 studentů. Ti se měli procházet na čerstvém vzduchu, dále v budově či jen tak sedět. Během toho vyplňovali testy zaměřené na kreativní myšlení. Závěr výzkumu byl jednoznačný. Ukázal, že nejkreativněji uvažujeme při chůzi a ještě několik minut poté, když se posadíme.

Výhod chůze je víc

Chůze je také ideálním prostředkem ke zlepšení imunity, očistě těla i duše, udržovaní pevné postavy i správných funkcí všech vnitřních orgánů. Ideální je, alespoň obden vyrazit na hodinu do přírody a zcela se ponořit do smyslového požitku. Neboli zapomenout na vše okolo a jen se soustředit na daný pohyb.

Odborníci se tak shodují, že pravidelný pohyb je důležitý už v ranném věku. „Pravidelným pohybem lze předejít řadě onemocnění. Chození podporuje motorické dovednosti a souhru pohybů, pravidelné hluboké dýchání. Myslím si, že čtvrthodinka až půlhodinka ranní chůze je tou nejlepší prevencí bolení zad a ostatních důsledků dlouhodobého vysedávání ve škole,“ říká imunoložka a mikrobioložka prof. RNDr. Blanka Říhová, DrSc., místopředsedkyně Učené společnosti České republiky. Pravidelný pohyb nám pomáhá udržet se v dobré kondici, což je mimo jiné nezbytné i pro snížení rizik spojených s infekcí COVID-19.

A další odbornice na zdravý životní styl PharmDr. Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a patronka kampaně Pěšky do školy 2020, dodává: „Chůze do školy je šance se hýbat, dýchat čerstvý vzduch, otužovat své tělo a takto i podporovat svoji obranyschopnost, snižovat riziko jakékoliv nemoci a infekce. Chůze je také příležitost pro děti a rodiče sdílet pohodový čas a zážitky, užít si ráno! Je nejlepším startem do učení.“

Zdroj: www.apa.org


Fyzioterapeutka Klára Tuzarová: „Za bolestí zad bývá málo pohybu.”

foto: Unsplash

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související