Fit snídaně, po které nepřiberete? Ideálně s vejci. V jakékoli podobě…

foto: Unsplash

Sladká nebo slaná? Své chutě jen tak nepřelstíme, ale pokud jste zastáncem slané snídaně, bod pro vás. Porovnáme-li množství kalorií a míru zasycení, slaná jednoznačně vítězí. Především ta, která obsahuje vejce.

Člověk je občas z té přemíry informací docela zmatený. Je to zdravé? Mám to jíst? Nepřiberu po tom? Názory se různí, a vyznat se v nich je čím dál těžší. Tak například vejce. Byly doby, kdy byla zcela zatracovaná. Prý zvyšují cholesterol a jíst by se měla jen občas a raději pouze bílky…. Pak se ukázalo, že je to vlastně nesmysl. Je to už více jak deset let, co se objevily studie, že je to právě naopak. „Vejce mají tolik pozitiv, že na trhu budete jen těžko hledat jinou potravinu, která by vejcím mohla konkurovat,“ uvedla pro Daily Mail autorka jedné ze studií doktorka Carrie Ruxton, která se na zdravou stravu specializuje.

Vejce = vitaminová bomba

1 vejce obsahuje až 20 % doporučené dávky vitaminu D na den, 19 % vitaminu A (ten podporuje imunitu) a 20 % vitaminu B8, který je mimo jiné i prevencí proti rakovině. A to není zdaleka vše. Vejce obsahuje také selen, železo, je skvělým zdrojem bílkovin i omega-3 mastných kyselin a vitaminů skupiny B, E, K. Dále obsahuje minerální látky a stopové prvky. Například železo, vápník, hořčík, fluor, draslík, zinek a nezanedbatelné množství jódu. Bez nadsázky lze tedy vejce označit za superpotravinu, které se rozhodně nemusíte vzdávat. Naopak. Zdravý člověk může sníst 2-3 denně vejce, započítávají se ovšem i ta skrytá v dalších potravinách a jídlech. Jen si pohlídejte původ vajec, nejlepší jsou ta od šťastných slepiček z volného chovu, ideálně v bio kvalitě.

foto: Unsplash

A jak je to s tím obávaným cholesterolem?

Je pravda, že jedno střední vejce obsahuje přibližně 185–200 mg cholesterolu, což je zhruba 60 % denního doporučeného příjmu. Jenže, jak prokázaly mnohé studie, také obsahuje lecitin, který vstřebání nadbytečného množství cholesterolu střevní sliznicí blokuje. Jinými slovy, lidský organismus si z vajec „vezme“ jen tolik cholesterolu, kolik potřebuje a zbytek vyloučí. A to je ten důvod, proč se vajec nemusíme vůbec bát.

To nejlepší na závěr

Jedno vejce obsahuje jen 80 kalorií. Což je zhruba stejně, jako má jedno menší jablko, nožička párku nebo třeba 2 dcl toniku. Takže pokud si dáte k snídani dvě vejce, je to jen 160 kalorií, které vás i díky vysokému obsahu bílkovin zasytí na půl dne. Pokud držíte dietu, je dobré omezit k takové snídaní množství pečiva a tuku. Opečenou slaninu, nebo krajíc tlustě namazaný máslem nepotřebujete. Úplně stačí cca 50 g ideálně celozrnného chleba, k tomu dva plátky šunky, jeden plátek kvalitního sýra a zelenina dle libosti. Pokud to zvládnete, nepoužívejte máslo nebo jen ve velmi malém množství a ideální snídaně je na světě!

zdroj: Daily Mail, BBC Goodfood


Tip na skvělý oběd:

Těstoviny se sugo, mozzarellou a vejcem

těstoviny se sugo a vejcem
foto: Unsplash

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související