Pomeranče: prospívají zraku, ledvinám, srdci i imunitě

Ovoce, které nejen chutná, ale i pomáhá
Pomeranče
foto: archiv redakce

Máte rádi pomeranče? Skvěle. Protože kromě toho, že nám chutnají, výrazně prospívají i našemu zdraví.

Pomeranče jsou skvělou potravinou. Mají málo kalorií (na 100 g 49 kcal) a jsou skvělým zdrojem vitaminu C A B1. A obsahují i hodně minerálů. Průměrný obsah živin v jednom pomeranči (cca 130 g) je následující: vláknina (3,1 g), vitamin C (69,7 mg), vitamin B1 (0,1 mg), vitamin B6 (0,1 mg), kyselina listová (39,3 mcg), draslík (237 mg) a vápník (52,4 mg).

Poslední vědecké výzkumy ale ukazují, že pomeranče našemu zdraví prospívají mnohem více, než tušíme.

Zrak

Podle vědců z kalifornské univerzity je prokázáno, že pravidelná konzumace čerstvých pomerančů (dva a více týdně) oproti konzumaci méně než jeden pomeranč týdně, snižuje o 82 % riziko šedého zákalu. Tato skutečnost je dána obsahem karotenoidů, luteinů a beta-kryptoxanthinu, které ve spojení s vitaminem C vytváří ochranu před tímto často bezpříznakovým onemocněním.

Pomeranče
foto: archiv redakce

Dalším pozitivem pravidelné konzumace pomerančů je i prevence rozvinutí makulární degenerace. Ta se objevuje nejčastěji u lidí nad 50 let, narušuje vidění a může vést až k úplné ztrátě zraku. Vědci zjistili, že lidé, kteří konzumovali pravidelně tři a více pomerančů týdně, měli až o 39 % nižší riziko vzniku tohoto onemocnění.

Ochrana srdce a cév

Vědci neustále zjišťují, jak chránit a zlepšovat funkci srdce. A pomeranče, díky svým antioxidačním a protizánětlivým vlastnostem, patří mezi velmi zajímavé kandidáty na ochranu před rozvinutím kardiovaskulárních onemocnění.

Důkazem je studie, zveřejněná v časopise American Journal of Clinical Nutrition. Vybraní lidé, kteří měli zvýšené riziko srdečních chorob, po dobu dvou týdnů konzumovali 2 sklenice čerstvě vymačkané šťávy z pomerančů denně. A došlo u nich k významnému poklesu zánětlivých markerů, a to o 38,5 %.

Pomeranče
foto: archiv redakce

U pacientů s vysokou hladinou cholesterolu zase pomeranče příznivě působí na metabolismus lipidů. K tomuto závěru došli vědci z Brazílie, kteří podávali pacientům s normální a vysokou hladinou cholesterolu 3 šálky pomerančového džusu denně po dobu 60 dní. Po ukončení studie bylo vyhodnoceno, že došlo k výraznému poklesu LDL cholesterolu ve skupině s vysokou hladinou cholesterolu o 19 mg/dl. Naopak u lidí s normální hladinou cholesterolu nedošlo k žádné změně lipidů.

Navíc se ukázalo, že díky obsahu přírodní formy vitaminu B9 v pomerančích, dochází k zabránění vysoké hladiny aminokyseliny homocysteinu, která zvyšuje riziko cévních onemocnění.

Prevence ledvinových kamenů

Je až neuvěřitelné, kolik lidí trápí ledvinové kameny. V USA tímto onemocněním trpí jeden člověka z jedenácti. Díky vědeckým studiím je prokázáno, že lidé trpící na ledvinové kameny mají až o 67 % větší pravděpodobnost, že u nich nastane porucha ledvin. Velmi důležité tedy je tomuto onemocnění předcházet. A jak dokazuje studie uveřejněná v Clinical Journal of the American Society of Nephrology, díky pravidelné konzumaci šťávy z čestných pomerančů, dochází ke zvýšení hodnoty citrátu a pH moči v těle a tím snížení rizika vzniku ledvinových kamenů.

Posílení imunity

Pomeranče jsou díky vysokému obsahu vitaminu C často uváděny jako zdroj posílení imunity. Ovšem mnohé studie také naznačují, že za zlepšením imunity může být pektinová vláknina.

Pomeranče
foto: archiv redakce

Na tuto skutečnost přišli vědci z univerzity v Illinois, kteří šest týdnů na myších zkoumali, jak na ně bude působit strava bohatá na rozpustnou vlákninu pektin, nebo na nerozpustnou vlákninu. Na konci studie došli k závěru, že myši, které užívaly pektin, byly méně nemocné a k jejich uzdravení došlo až o 50 % rychleji než u myší, které konzumovaly nerozpustnou vlákninu.


Pozor na kupované pomerančové džusy 


I když některé studie uvádějí, že konzumace pomerančového džusu z koncentrátu má krátkodobé příznivé účinky na cévní systém. Tyto nápoje ale často obsahují přidanou fruktózu, která může zvýšit riziko vzniku mnoha onemocnění.


Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související