Nepříjemné projevy andropauzy a menopauzy? Pomůžou bylinky

Co trápí ženy a muže „v přechodu“?
foto: Joshua Hoehne

Puberta, těhotenství či menopauza. Životním fáze, při kterých v těle probíhají zásadní hormonální změny. Klimaktérium je z nich asi nejnáročnější a nevyhýbá se ani mužům. Možností, jak ho zvládnout je ale naštěstí dost.

S přibývajícími léty přirozeně klesá hladina pohlavních hormonů nejen u žen, ale také u mužů. A s tím jsou spojené různé tělesné i psychické změny. Roky zastavit nelze, ovšem s nepříjemnými projevy menopauzy a andropauzy se vypořádat dá. Do velké míry i přírodní cestou.

V dobách našich babiček byl typický věk pro menopauzu kolem pětačtyřiceti let, dneska se podle gynekologů oddaluje. V průměrně až na pětapadesát let. Důvodů je jistě víc, především je to fakt, že žijeme celkově déle, lépe se stravujeme, jsem aktivní i do vysoké věku, později rodíme… Neexistuje však žádný způsob, jímž by žena nástup menopauzy oddálila. V tom zdravý životní styl nehraje žádnou roli. To ale neznamená, že bychom na něj měli (ano i muži) rezignovat. Díky střídmému jídelníčku a dostatku pohybu nehrozí, že zbytečně přibereme, zejména kolem pasu. Zvýšené ukládání tuků a měnící se postava jsou totiž jedním typických a nejčastějších projevů klimakteria.

foto: archiv firem

Někdo má štěstí

„Klimakterium neboli přechod je období mezi plodným věkem ženy a počátkem sénia, kdy dochází k postupnému vyhasínání funkce vaječníků s následnými hormonálními, psychickými a tělesnými změnami,“ vysvětluje gynekoložka MUDr. Zoja Čurilová Roháčová.

Každá žena touto životní etapou „proplouvá“ jinak. Přibližně třetina nemá žádné potíže, mnohé se ovšem mohou potýkat s nepříjemnostmi různého charakteru a intenzity. Mezi projevy menopauzy, které se často objevují, patří návaly horka a noční pocení, úbytek kostní hmoty a s ním spojené riziko zlomenin, ale také nevolnost, bušení srdce, bolesti kloubů, změny nálad, zapomnětlivost… 

foto: Unsplash

„Menopauza může být spojena také s návaly a nočním pocením, ty narušují kvalitu spánku a nevyspalá žena nemá náladu na sex. Pro mnohé ženy je menopauza svými projevy symbolem stárnutí, to vede k depresi a sníženému sebehodnocení včetně ztráty pocitu sexuální atraktivity. Současně trvalý partner se dostává do andropauzy a také má své problémy. S odstupem se pak ještě přidává porucha trofiky poševní sliznice, a tak se vedle ztráty libida objeví i poruchy vzrušení a spokojenosti se sexem,“ upozorňuje doc. MUDr. Tomáš Fait, Ph.D., předseda České společnosti pro menopauzu a andropauzu na další častý důsledek klesající hladiny hormonů.

foto: Unsplash

Pomoc existuje

Hormonální nerovnováha se dá řešit za pomoci hormonální substituce. než se ale pro ni rozhodnete, stojí za zvážení vše řešit přírodní cestou za pomoci bylin. Mezi spojence v boji proti nežádoucím projevům menopauzy patří například ploštičník hroznatý. Kořen této rostliny obsahuje glykosidy a terpeny, které jsou svými účinky podobné hormonu estrogenu. Proto ploštičník hroznatý patří mezi nejvíce historicky odborně prozkoumané a ověřené byliny pro ženy v období klimakteria. V organismu totiž dokáže působit podobně jako tento ženský hormon, jehož během menopauzy ubývá.

Pozitivní účinky má i třezalka tečkovaná, která bývá považována za přírodní antidepresivum a pomáhá při výkyvech nálad. Obě zmíněné byliny lze nalézt například i v doplňku stravy GS Merilin Harmony. „Jedná se o nehormonální přírodní produkt obsahující ploštičník hroznatý a třezalku tečkovanou v kombinaci s vitaminem D3 a vápníkem,“ popisuje MUDr. Zoja Čurilová Roháčová.

foto: Daniele Levis

I muži mají své dny

Změny organismu, které s přibývajícími roky přicházejí, se nevyhýbají ani mužům. Zatímco ženská menopauza je dána ztrátou menstruačního cyklu a s tím spojeným poklesem pohlavních hormonů, andropauza tak jednoznačnou charakteristiku nemá. Ale i u mužů také dochází k poklesu pohlavních hormonů a tento nedostatek se obvykle začne projevovat okolo 50. až 55. roku života. Muži mívají proto příznaky podobné těm, kterými trpí ženy v klimakteriu – výkyvy nálad, deprese, bolesti hlavy, zhoršení kvality pleti, noční pocení, nespavost, přibývání na váze i úbytek kostní hmoty, snížená motivace, nesoustředěnost, málo energie, úbytek svalové hmoty, mírná až středně těžká erektilní dysfunkce…

Benigní hyperplazie prostaty (označovaná též BHP) vzniká jako důsledek změn hladiny testosteronu a postihuje přibližně 40 % mužů po padesátce. Zvětšená prostata utlačuje močovou trubici a vede k častému močení i v noci, muži mají slábnoucí či přerušovaný proud moči, anebo se objevuje náhlé nutkání na močení. „U většiny pacientů, kteří mají obtíže s močením, registrujeme i obtíže v sexuální oblasti. Především snížené libido a zhoršenou erekci. Pacient je unavený z přidružených obtíží s močením, nevyspalý a klesá mu často sebevědomí,“ říká urolog Klemenc. 

A stejně jako projevy menopauzy dají se i nepříjemné účinky andropauzy prostřednictvím některých přírodních prostředků ovlivnit. „Mezi byliny, které pomáhají při problémech s potencí patří například Lepidium Meyenii (maca) známá od dob Inků jako bylina posilující potenci, vitalitu a libido. Dále pak Eleuterococcus Senticocus (sibiřský ženšen neboli čertův kořen), což je takzvaný adaptogen, normalizující fyziologický cyklus organismu,“ vysvětluje urolog MUDr. Vladislav Klemenc.

Bylina maca a sibiřský ženšen jsou obsaženy kupříkladu v přípravku Cemio Red3, který v sobě ukrývá i slivoň africkou, rostlinu, známou svými příznivými účinky na prostatu. „Pygeum Africanum (slivoň africká) zpomaluje účinky růstových faktorů a blokuje zvětšování prostaty,“ vysvětluje mechanismus specialista na mužské zdraví doktor Klemenc.

Vzájemná podpora

Mnozí ztrátu plodnosti a další nepříjemné projevy menopauzy i andropauzy nesnášejí dobře i kvůli zcela viditelným tělesným změnám. „Dochází ke snížení výkonnosti i přestavbě těla. Nejen, že se snižuje bazální metabolismus, a tak při stejném příjmu energie žena zvyšuje svoji hmotnost, ale také dochází k redistribuci tuku z prsů a boků do oblasti břicha,“ poukazuje na viditelné změny docent Fait. Muži na tom nejsou o moc lépe, nejednomu z nich narůstá „bříško“. K udržení tělesné váhy je třeba zvýšit výdej energie, anebo snížit její příjem.

foto: Esther Ann

Partneři, kteří spolu bok po boku stárnou, mohou ale ruku v ruce změnit svůj životní styl, podpořit se ve změně jídelníčku i sportování a dopřát si kvalitní potraviny. Vhodné je například vyřadit uzeniny, sladké nápoje či tučná jídla, a naopak zařadit více ovoce a zeleniny, vlákniny, bílkoviny a potraviny bohaté na vápník a vitamín D, který pomáhá bránit vzniku osteoporózy. Nezapomínejte ani na dostatek tekutin. Vzhledem k tomu, že se zvyšujícím se věkem stoupá i riziko rozvoje onemocnění jako je cukrovka, vysoký krevní tlak či vysoký cholesterol, je změna stravovacích návyků způsobem, jak se těmto nemocem vyhnout nebo je zmírnit. 

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související