Menopauza? Čím méně si jí budete všímat, tím klidněji proběhne

foto: Unsplash

Je to změna, o tom není sporu. Menopauza, ale především období, které jí předchází, bývá příčinou nejrůznějších fyzických i psychických obtíží. Ale nemusí. O tom, jak tohle období zvládneme, nerozhodují až tolik hladiny našich hormonů, jako především psychika.

Stárnutí je přirozená součást života, a ačkoli nás to nijak netěší, je naprosto spravedlivé. Nevyhne se mu nikdo. Co však máme ve svých rukách, je to, jak ho přijmeme. A do velké míry se to týká i menopauzy. Ztráta plodnosti je pro mnoho žen mezníkem, něco končí a něco začíná. Jenže co? Strach, že se ztrátou cyklu ztloustneme, přestane nás bavit sex a objeví se nadbytek vrásek, je častý. Ale do velké míry zbytečný. Vůbec to tak být nemusí, vše se dá korigovat. Menopauza dokonce může proběhnout i tak, že ji skoro ani nepostřehnete. Hodně záleží na tom, jak k ní přistupujeme a jak moc ji prožíváme. A také jak dobře se o sebe staráme.

Buďte aktivní

„Jak stárneme, dochází ke snížení výkonnosti i přestavbě těla, u žen dochází k redistribuci tuku z prsů a boků do oblasti břicha,“ vysvětluje doc. MUDr. Tomáš Fait, Ph.D., předseda České společnosti pro menopauzu a andropauzu. Rada, jak si udržet postavu i po menopauze je podle lékaře prostá. Jednoduše musíme udržet vyrovnaný příjem a výdej energie. A pokud začneme přibírat, poměr upravit. Nejlepší jsou dlouhé procházky a skvělá je i jóga. Ta kromě zpevnění těla a zlepšení pružnosti, dokáže vyrovnávat rozkolísanou hladinu hormonů a udržovat nás tak v dobré náladě i celkově mírnit všechny fyzické průvodní znaky menopauzy. Navíc má i regenerační a omlazující účinky a její nespornou výhodou je, že se s ní dá začít v každém věku.

foto: Unsplash

Sex je náš!

Mnoho žen se obává, že s koncem pravidelné menstruace ustane i jejich sexuální život. Ten se skutečně může změnit, ale není důvod na něj rezignovat. Menopauza může být spojena s rozkolísáním hladiny hormonů, návaly a nočním pocením, což vše dohromady může způsobovat ztrátu libida. S odstupem se pak přidává i porucha trofiky poševní sliznice, poruchy vzrušení a spokojenosti se sexem. Svou roli může hrát i pocit ztráty ženskosti. Jenže! Podle výzkumu, který sledoval více než 3 200 žen po dobu 15 let, to není až tak zlé.

„Asi čtvrtina žen hodnotí sex jako podstatnou součást svého života, bez ohledu na věk,“ řekla pro CNN doktorka Holly Thomas, hlavní autorka výzkumu, odborná asistentka na univerzitě v Pittsburghu. „Studie ukázala, že značné množství žen si stále vysoce cení sexu, i když stárnou,“ prozradila. O tom, zda to tak opravdu bude, ale rozhoduje více faktorů. „Čím více jsou ženy schopné mluvit o sexu se svým partnerem, milování je naplňuje a je pro ně příjemné, tím je pravděpodobnější, že chuť na sex neztratí ani v pozdějším věku,“ dodala.



Hýčkejte se

Pleť s přibývajícími roky ztrácí svou pevnost a klesající hladina hormonů v období menopauzy se odráží rovněž na kvalitě pokožky. Nejčastěji to bývá ztráta pevnosti, pokožka může být sušší a citlivá, objevují se pigmentové skvrny či rozšířené žilky. „S věkem dochází k její dehydrataci a degradaci kolagenních vláken. Zde může trochu pomoci systémová léčba estrogeny, a samozřejmě cílená kosmetická péče,“ radí odborník Tomáš Fait. Na trhu je dnes mnoho specializovaných řad, určených pro ženy 50+. Nejčastěji se soustředí na zpomalení ztráty pevnosti a obnovení tvorby kolagenu. A od věci není ani zajít na některou z klinik estetické medicíny. Nabídka zákroků je opravdu pestrá a často i ten drobný zvýší okamžitě sebevědomí a dobrý pocit ze sebe sama.

Výkyvy nálad jsou běžné

Hormonální nerovnováha dokáže s psychikou zamávat, mohou se objevit stavy úzkosti, nervozity, výkyvy nálad, přecitlivělost, nespavost, plačtivost i deprese. To pak může mít dopad i na vztahy s okolím. Bojovat s těmito stavy můžete různými způsoby: pohybem, dechovým cvičením, pomoc najdete i v některých přírodních prostředcích. „Kom­binace ploštičníku a třezalky se jeví jako optimální, přírodní a bezpečná alternativa, která je účinná proti návalům horka a pocení, tak i proti depresivním náladám a poruchám spánku, které období klimaktéria doprovázejí,“ popisuje specialista MUDr. Karel Metyš s odkazem na výsledky studie německých lékařů uveřejněnou v roce 2007. „Výzkumu se zúčastnilo 6141 žen a zjišťovala se účinnost kombinace uvedených bylin,“ upřesňuje lékař.

Dávejte pozor na osteoporózu

Ruku v ruce se snižováním hormonů může docházet k osteoporóze, tedy k úbytku kostní hmoty, což může vést ke zlomeninám. Nejčastěji bývá tato choroba diagnostikována u žen po 50. roce života, což souvisí právě s hormonálními změnami při menopauze. Ženám se proto v rámci screeningu doporučuje podstoupit denzitometrické vyšetření, které umožní zjistit hustotu kosti a případné potíže zavčasu léčit. Zároveň je také vhodné v období přechodu navýšit příjem vápníku, ideálně na cca 1200 miligramů. Do svého jídelníčku proto zařaďte potraviny bohaté na vápník a také vitamin D, který podporuje vstřebávání vápníku. Jedná se například o zelené listy (např. kapustové), luštěniny, fíky či pomeranče.

Kdy to přejde?

Různé negativní projevy, které má na svědomí náhlý pokles hladiny estrogenů, na sobě pociťují zhruba tři čtvrtiny žen procházejících obdobím klimakteria. Asi 35 % žen trpí mírnými potížemi, 40 % středně závažnými a 25 % závažnými. Průměrná doba trvání menopauzálních příznaků je kolem 7 let. Obecně je příznaky třeba léčit tak dlouho, jak dlouho ženu obtěžují. Silné příznaky většinou vyžadují hormonální léčbu, u slabších stačí nehormonální alternativy.

Mnohé ženy dávají ale raději přednost přírodním prostředkům a sahají po doplňcích stravy s ověřenými bylinnými extrakty. „Doporučila bych změnit životosprávu, cvičení a k tomu přidat přírodní doplněk stravy. V ověřených klinických studiích se nejlépe osvědčil přípravek obsahující ploštičník hroznatý, nejúčinnější alternativní lék na akutní příznaky přechodu jako jsou návaly horka, noční pocení, poruchy spánky, deprese, v kombinaci s třezalkou tečkovanou, která zlepšuje náladu a podporuje psychickou pohodu,“ radí gynekoložka MUDr. Zoja Čurilová Roháčová a dodává: „Doplňky stravy se musí užívat nejméně jeden až jeden a půl měsíce, abychom viděli jejich účinek.“ 

zdroj: Česká společnosti pro menopauzu a andropauzu, uLekare.cz, Health.com, cnn.com, psychlogytoday.com



Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související