Proč začít s jógou? Důvodů je víc…

foto: Unsplash

Jógu mají mnozí za cvičení pro líné, ale to může říct jen ten, kdo na lekci nikdy nebyl. Záleží, jakou si vyberete, ale obecně platí, že jógou se vaše tělo postupně zpevní, zlepší se držení těla, přestanou bolet záda… Ale to zdaleka nejsou ty hlavní a jediné důvody, proč s ní začít.


Možná si svou první lekci jógy, tak jako já, lehce protrpíte, ale věřte, odměna se dostaví. Už je to víc jak deset let, co jsem se na ní, víceméně náhodou, ocitla. A žádné oslavné ódy nečekejte. Měla jsem v té době trochu nadváhu a vůbec žádnou kondici, takže i téměř odpočinková poloha pes hlavou dolů neboli střecha, pro mě byla trochu mučeníčkem. Ovšem když jsem šla domů, cítila jsem se příjemně a dokonce se přistihla, že se sama pro sebe usmívám. A byl to přesně tenhle pocit, který mě za týden donutil jít zas.

Vždy mi bylo mnohem líp. Lehce, uvolněně, osvěženě. Ale přiznávám, občas byl boj se donutit. V tom mi dost pomohla rada mé kamarádky: „Prostě o tom nepřemýšlej a jdi!” Zlatá slova. O té doby chodím pravidelně. Někdy jednou, někdy třikrát týdně a občas vynechám i na delší dobu, ale už vím, že o tom to není. Mnohem podstatnější je, že se mi proměnil pohled na svět. Už vím, že úsměv a dobrá nálada jsou ty nejvzácnější komodity, které stojí za to si hýčkat. Možná to zní pateticky, ale je to tak. Takže pokud stále váháte, zda s jógou začít, zde jsou další argumenty, proč to rozhodně udělat. Namasté!

Omládnete

Alespoň na pohled. Cvičením se zlepšuje funkce lymfatického systému, vnitřních orgánů, peristaltika i psychika. A to vše jednoznačně vede k tomu, že vypadáte a cítíte se lépe. Dalším důvodem je i to, že jóga přispívá k lepšímu, klidnějšímu spánku a ten je pro náš vzhled také nezbytný.


Vaše tělo bude pevnější a pružnější

Jóga není primárně o hubnutí, ale především o zdravém těle. Svaly všech, kdo pravidelně cvičí, jsou štíhlé, pevné, klouby pružné. Důraz je kladen na zpevnění středu těla, což výrazně mírní nejen bolesti zad, ale celkově zlepšuje držení těla i problémy s krční páteří. Je také skvělým doplňkovým sportem pro běžce i další aktivní sportovce.

Zlepší se vám nálada

Psychická pohoda neroste na stromech. Ovšem v sálech, kde se praktikuje jóga, jí bývá dost. Jógová praxe totiž harmonizuje myšlenky, nabádá nezabývat se nepodstatným a nechat odplout vše negativní. Naučí vás vnímat sama sebe, soustředit se svůj dech. A jak se postupně bude zlepšovat i vaše fyzická kondice, začnete obdivovat i své tělo, vážit si ho a mít ho rádi. Navíc, díky relaxaci v závěru každé lekce budete odcházet domů možná lehce unavení, ale blažení. A to je velmi návykové, věřte mi.

Vyhnou se vám nemoci

Jóga má velmi příznivý vliv na imunitní systém. Tím, jak tělo očišťuje, okysličuje i příznivě ovlivňuje mysl, vás celkově činí odolnější. Velký vliv má i správné dýchání. Pro začátečníka bývá těžší se správný jógový dech naučit, ale čím častěji to budete zkoušet, půjde vám to líp a líp.

Je pro každého

Nezáleží, kolik vám je let, zda jste aktivní sportovec, nebo jste naposledy cvičili při hodině tělocviku. S praxí může začít téměř každý. Stačí si jen vybrat lekci, která vám svou náročností vyhovuje. A co je velmi důležité – i lektora, který vám sedne. Nebojte se hledat a zkoušet. Ostatně jóga je především cesta, která nikdy nekončí. A to je na ní asi nejkrásnější.

Zdroj: www.hopkinsmedicine.org, www.wellandgood.com, www.thelist.com

Jak začít s jógou?

Ptáme se zkušené lektorky jógy Kataríny Mikulandové z www.jogaatelier.cz

Když se zeptám, proč začít s jógou, co vás napadne jako první?

Těch důvodů je určitě více. Před dvaceti lety, kdy mým motivem bylo především pružné až extrémně ohebné tělo a touha po dokonalosti, bych asi odpověděla úplně jinak. Dnes bych každému řekla, pojďte to prostě zkusit. Možná se konečně zhluboka nadýchnete, možná vás nadchne, jak krásně rovně dokážete stát či jak se během lekce sami pro sebe usmíváte… A díky tomu je vaše tělo uvolněnější a mysl klidnější.

A cítíme se lépe?

Určitě. Výkony nejsou podstatné. Nemusíte sedět v lotosovém sedu ani stát na hlavě, a přesto můžete mít pocit, že jste jógou zušlechtění. Ctím jednoduchost. Víc, než cokoliv mi je milejší bezprostřední uvolnění, stav bez napětí. Nedělejte nic, co vás bolí, z čeho máte obavy, nenuťte se do žádné z pozic. Jóga má být radost.

Takže žádný zázrak na počkání, odstranění bolestí, zvýšení pružnosti?

Neslibuji zázraky ani vyléčení neduhů na počkání… Ale to neznamená, že nemůže dojít k nápravě. Jen klientům nemůžu nic slíbit. Lektor má být společníkem, má inspirovat, ukázat jednu z možných cest. Ostatní je na vás.

Úplní začátečníci se ale často obávají, že lekci nezvládnou a nebudou stačit ostatním…

To je úplně zbytečná obava. Vyberte si z nabídky studií jemnější, pomalejší jógu a klidně i polovinu lekce jen odpočívejte. Pozorujte a vnímejte své tělo, dech a duši. A cokoliv by se vám nezdálo, řekněte. Lektor by se vás sám před začátkem hodiny měl zeptat, zda cvičíte poprvé či máte nějaké zdravotní komplikace. Pokud to neudělá, řekněte to sami. Klidně i to, že máte strach, zda budete stačit. Upozornění, že vám je třeba věnovat zvýšenou pozornost, je pro zkušeného lektora vždy vítané.



Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související