Poctivá babiččina čočková polévka. Jak připravit tu nejlepší?

foto: Unsplash

V době zdražování potravin přicházejí na řadu i původní osvědčené recepty na jídla, která za pár korun nasytí celou rodinu. A k nim poctivá čočková polévka určitě patří.

Čočka je surovina velmi snadná na přípravu a přitom má pro naše zdraví velké množství benefitů. Tak zaprvé je tahle luštěnina cenově dostupná a v mnohém nahradí i maso. Je totiž skvělým zdrojem bílkovin, mnoha minerálů a vlákniny. Navíc četné studie prokázaly, že pravidelná konzumace čočky snižuje riziko chronických onemocnění, jako je cukrovka, obezita či onemocnění kardiovaskulárního systému. Je to především díky vysokému obsahu rostlinných sloučenin nazývaných fenoly – čočka patří v tomto ohledu mezi nejvíce ceněné luštěniny. Není tedy žádným překvapením, že se čočka může pochlubit antioxidačním i protizánětlivým účinkem.

Dále také podporuje trávení, je bohatá na draslík, který prospívá srdci a pomáhá udržovat správnou hladinu cholesterolu. Je rovněž dobrým zdrojem železa a vitamínu B. Luštěniny, a tedy i čočka, mají nízký glykemický index (GI), tudíž jsou vhodné i při redukční dietě. Především proto, že mají vysoký obsah vlákniny a napomáhají tím k pocitu sytosti. Bohužel čočka často vede k nadýmání, tomu ale lze přecházet tím, že vodu, ve které se namáčela, slijeme, uvaříme ji v nové čisté a při vaření přidáme saturejku, která nadýmání mírní.

Pokud si chcete uvařit opravdu dobrou čočkovou polévku, která nejen zažene hlad, ale také uspokojí i ty největší mlsouny, určitě vyzkoušejte tento recept.

Babiččina poctivá čočková polévka

Čočku namočte na několik hodin, nejlépe přes noc. Pak vodu slijte a v čisté ji se saturejkou uvařte do měkka. S kousku uzeného žebra, cibule a kořenové zeleniny si připravte poctivý vývar. Uvařené maso pak oberte a pokrájejte. Na másle zpěňte cibuli, zaprašte moukou a promíchejte. Zalijte uzeným vývarem, přidejte pokrájené brambory, propláchnutou čočku, bobkový list, libeček, nové koření a pepř. Množství surovin odhadnete od oka, zhruba na litr vývaru přijde 300 g (suché) čočky. Záleží, jak chcete polévku hustou. Do hotové polévky pak dejte pokrájené maso, přidejte trochu čerstvé nebo sušené majoránky, dosolte dle chuti a podávejte s chlebem jako poctivou večeři.

Pokud nejíte maso, nahraďte ho kořenovou zeleninou nebo jen mrkví, kterou nejprve osmahněte na kousku másla a polévku zalijte poctivým zeleninovým vývarem. V případě bezlepkové diety vynechte mouku a přidejte o trochu více čočky, kterou můžete i částečně rozmixovat.

Zdroj: BBC Good Food. PubMed (nih.gov), Healthy Hubb

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související

Napsat komentář