Pobyt na slunci má svá daná pravidla. Znáte je?

foto: Unsplash

Blížící se prázdniny a dovolená svádí k tomu polehávat, sportovat, či jen tak být… Často celý den na slunci. Ovšem bez ohledu na to, jaký jsme fototyp, chránit se musíme. Naše kůže si totiž vše pamatuje.

Každé spálení se v naší pokožce střádá a za pár let se může dost nepříjemně připomenout. V tom „lepším“ případě nadbytkem zbytečných vrásek, v tom horším pigmentovými skvrnami nebo ještě hůře melanomem. To bohužel není zbytečné strašení, ale realita. Každý dermatolog vám potvrdí, že nadbytek slunečního záření naší pleti škodí. Díky tomu rychleji stárne a vytvářejí se na ní nechtěné útvary. A tak ji – zejména v létě – musíme chránit. Pokud patříte k těm, kteří vyznávají heslo namazat (čímkoli) a jít, zbystřete. Pobyt na slunci má svá daná pravidla, která se vyplatí znát.

Alespoň panáka

Zásadní a nejčastější chybou, kterou většina lidí dělá, je, že se ochranným přípravkem maže nedostatečně. Pokud netušíte, kolik je správně, tak vězte, že průměrně vysoká žena by měla na celé své tělo spotřebovat dávku odpovídající zhruba 40 ml. Vysocí či obézní lidé až dvojnásobek. Pokud používáte mléko, je třeba ho do pokožky pořádně vetřít, dokud se nevstřebá, olej stříkejte tak dlouho, dokud se vsakuje.

foto: Unsplash

Život začíná ve třiceti

Kdysi nás výrobci ochranných krémů zahlcovali informacemi o fototypech, UVA A UVB filtrech a dalších podrobnostech. Dnes už jsou téměř všechny přípravky tzv. sluneční kosmetiky na tak vysoké úrovni, že se tím nemusíte až tolik zabývat. Pokud si vyberete jakoukoli z renomovaných značek, máte v podstatě jistotu kvality. Důležité je, zvolit minimálně ochranný filtr 30, a to i v našich podmínkách. U moře by to měla být nejlépe 50, která je pro jedince se světlou kůží v podstatě povinností. To samé platí pro děti. Utrácet za přípravky s UV filtrem 20 a méně je téměř nesmysl. Ty mají význam maximálně pro hodně opálené, ale i tam je jejich účinnost přinejmenším sporná. A lidé s poruchami pigmentace, extrémně světlou pletí, lupénkou, ekzémy či dalšími kožními onemocněními by měly používat nejlépe tzv. sunblocky, tedy krémy s faktorem 100, které slunečním paprsků prakticky nedovolí do kůže proniknout.

Opakování matka moudrosti

Ani ten nekvalitnější krém vás ale neochrání po celý den. Mnohé testy také prokázaly, že i slibovaná voděodolnost nebývá až tak slavná, proto je nezbytné se mazat opakovaně. Ideálně každé dvě hodiny a po každém vykoupání. A skutečně celé tělo, včetně ušních lalůčků, nártů chodidel či hřbetů rukou. To jsou paradoxně místa, na která se často zapomíná, přitom kůže je tu velmi tenká a spálí se nejrychleji.

Obličej, zóna s nejvyšší ochrannou

Pokožka obličeje je oproti tělu vystavena slunečnímu záření až dvakrát více. Zejména proto, že si ji prakticky nikdy nezakrýváme. A přitom je tenčí, má více pórů a oproti tělu mnohem nižší přirozenou obranu. Není tedy náhodou, že pokud pobyt na slunci přeženeme, poznáme to nejdříve na čele, nose a dekoltu, který k obličeji můžeme z hlediska ochrany před sluncem přiřadit také. Jediným řešením je používání krémů či olejů určených výhradně na obličej. Ty zabrání nejen tvorbě hyperpigmentace, ale i slunečním alergiím a tvorbě vrásek. Díky speciálnímu složení dokáží ochránit i velmi citlivou pleť, a dodat dostatek hydratace, je potřeba je ale používat opravdu důsledně, nejlépe několikrát denně.

Samoopalovák není ochrana

Představa, že hnědá pokožka, které dosáhneme například díky samoopalovacím přípravkům, je při pobytu na slunci lépe chráněna a nepotřebuje tedy náležitou ochranu, je zcela mylná. Je sice pravda, že zvýšená aktivace pigmentu ji částečně ochrání a nespálí se tak rychle. Ale pokud mluvíme o ochraně z hlediska zrychleného stárnutí či vzniku melanomu či dalších nechtěných projevů, nemá prakticky žádný význam. Podstatná je síla slunečního záření a doba, kterou na slunci strávíme, a pokud se vystavujeme paprskům dlouho bez náležité ochrany, zaděláváme si na velký problém.

Zdroj: healthline.com, fiveseasonsmedicine.com, luminordic.com



Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související