Štíhlý pas? Chceme! Jak se zbavit nadbytečného břišního tuku?

5 zaručených pravidel
Ukládání břišního tuku
foto: Unsplash

Přiberete kilo a hned se vám hůř zapínají džíny? Dobrá zpráva je, že existují způsoby, jak ukládání tuku v oblasti břicha předcházet. Když je dodržíte, úspěch se dostaví.

Přednášku o tom, proč k ukládání břišního tuku vůbec dochází, předpokládám slyšet nechcete. Možná postačí, když si řekneme, že pokud váš pas není zrovna vosí, máte s největší pravděpodobností nadbytek nejen podkožního tuku, ale i toho nitrobřišního, tzv. viscerálního. Ten vlastně vidět není, jak patrno z názvu, ukrývá se uvnitř dutiny břišní a jeho hlavním úkolem je, že pomáhá udržovat správnou tělesnou teplotu, chrání vnitřní orgány, především slinivku, játra, močový měchýř, a u žen vaječníky a dělohu. Má i příznivý vliv na imunitní systém a pomáhá udržovat správnou funkci endokrinního systému. Když je ho ovšem příliš mnoho, způsobuje kromě těsných džín především zvýšené riziko cukrovky, zánětů i kardiovaskulárních onemocnění. Což už je samo o sobě dost důvodů, abychom se snažili nemít ho nadbytek. Pokud ale myslíte, že stačí se omezit v jídle, případně začít chodit do posilovny, tak jednoduché to opravdu není.

Co je tedy potřeba dělat a čeho se vyvarovat?

Snižte hladinu stresu

Stres sám o sobě není škodlivý. Udržuje pozornost, zvyšuje míru soustředění, zlepšuje koordinaci, prokrvení, prohlubuje dýchání, čím výrazně napomáhá lepšímu okysličení mozku a zlepšení jeho funkcí. To vše nám v případě ohrožení může, když na to přijde, zachránit život. Problém nastává, když je stresu příliš a neumíme ho vykompenzovat. Jedním z nepříjemných důsledků je zvýšená hladina kortizolu, která má přímou vazbu na ukládání tuku. Zejména toho nitrobřišního. Proto je třeba udržovat se, pokud možno, v dobré psychické pohodě. A když to tak úplně nejde, snažit se ji nastolit pohybem, který většinu nepříjemných projevů stresu odbourá. Příklad? Až vás příště někdo vytočí, nesahejte po čokoládě, ale běžte se projít či proběhnout. Je to mnohem účinnější, a navíc si tak prospějete hned dvakrát.

Více bílkovin a méně cukru

Skladba jídelníčku má na ukládání tuku mnohem větší vliv než prostý přísun kalorií. Pokud začnete konzumovat více bílkovin a výrazně omezíte sladkosti, při stejném denním kalorickém příjmu budete hubnout, respektive vám začne ubýt tuk, zejména ten viscerální. Výhodou bílkovin (libové maso, ryby, vejce, luštěniny) je, že vás zasytí na docela dlouhou dobu, a dokonce i snižují chuť k jídlu. Respektive pomáhají udržovat vyrovnanou hladinu hormonů a krevního cukru, tudíž eliminují záchvaty přejídání či tzv. vlčího hladu. Cukr ovšem způsobuje pravý opak a navíc, jak už potvrdily mnohé studie, podporuje hromadění břišního tuku.

Správný pitný režim

Dehydratace brzdí hubnutí, což už bylo mnohokrát prokázáno, vědci se jen rozcházejí v názoru, proč přesně. Nejčastěji je uváděno, že z dehydratovaného organismu se mnohem hůře odplavují škodliviny a tím se brzdí celý metabolický systém. Pít je tedy důležité. Vodu samozřejmě, ideálně neperlivou čistou, maximálně ochucenou malým množstvím ovocné nebo zeleninové šťávy, bylinkami nebo citronem. Alkoholu je třeba se v maximální míře vyhnout, a to ze dvou důvodů. Za prvé se v těle chová podobně jako cukr a také výrazně zvyšuje tvorbu kortizolu, což jsou dvě stěžejní věci ovlivňující ukládání břišního tuku.

Co ještě ukládání břišního tuku ovlivňuje?

Dostatečný spánek. O tom, že nedostatek spánku vede k přibývání na váze už vědci vůbec nepochybují. Zejména když dlouhodobě trvá méně než 6 hodin nebo je často přerušovaný a nepravidelný.

Pohyb. Ke zbavení se nadměrného tuku, zejména z oblasti pasu jsou nejlepší vytrvalostí tréninky, běh, či rychlá chůze. O něco hůře je na to posilovaní, to samo o sobě nestačí. Mnohem výhodnější je pravidelné aerobní cvičení, při kterém se zadýcháte a zapotíte.

Související články:

Neztloustnout a dosáhnout správné váhy
Štíhlejší můžete být i vy. Stačí se rozhodnout!

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související