Čtyři osvědčená pravidla těch, kteří nikdy neztloustnou. Lepší než diety!

jak neztloustnout
foto: PxHere

Také si často kladete otázku, jak je možné, že někteří lidé zůstávají po celý život štíhlí a neztloustnou? Svou roli tu samozřejmě hrají geny, ale mnohem důležitější je náš životní styl. A ten, na rozdíl od genetiky, změnit můžeme.

Nejrůznějších návodů, jak dosáhnout zdravé váhy a znovu neztloustnout, jste už určitě slyšeli bezpočet. Studie, články, názory lékařů a výživových poradců…. Zaručené diety, programy na vyváženou pohybovou aktivitu i jídelníček. Člověk si to přečte, vyposlechne a pak má akorát tak chuť dát si smažák s pořádnou porcí tatarky navíc a lehnout si na gauč. Někdy jsou ale ta nejjednodušší řešení i nejefektivnější. Přirozeně štíhlí lidé o svých návycích obvykle moc nepřemýšlejí. Proč? Protože fungují. Jejich přirozený způsob stravování i pohybu jim dovoluje ten luxus se svou váhou v podstatě nezabývat. Kalhoty dopnou kdykoli a berou to jako samozřejmost. Což jim můžeme my ostatní jen závidět. Ale teď ta dobrá zpráva. Jejich způsob myšlení si můžeme osvojit také. Nebo to alespoň vyzkoušet.

1. Přemýšlí o svém jídelníčku

Držet krátkodobě jakoukoli dietu je celkem reálné, ale z dlouhodobého hlediska je to neudržitelné. Jen si tím něco odpíráte a tím větší chuť na to pak máte. Přirozeně štíhlí lidé diety nedrží. To ovšem neznamená, že do sebe bezmyšlenkovitě naperou, co jim přijde pod ruku. Naopak. Vybírají si, co sní. A nikdy nejedí jen tak z nudy. Jídlo je pro ně zdrojem energie, a tak i o něm přemýšlí. Nám, co je pro nás jídlo útěchou a potěšením, je tenhle pohled trochu cizí, ale dá se to naučit.

Nastavit si v hlavě vyvážený jídelníček a pak se ho držet, je otázkou cviku. Je prokázané, že nejvíce kalorií do sebe napereme během prvních pěti minut, kdy se pustíme do jídla. A pokud si předem neřekneme, co sníme, dáme si, co nám přijde pod ruku. Což je vždy ta nejhorší varianta. Je to trochu otravné, ale pokud si každý den vyhradíte pár minut na myšlenku, co za celý den hodláte sníst, dostane se vám to postupně do krve a už vám to ani nepřijde. Zkrátka si na to zvyknete a klesající ručička na váze vás přesvědčí, že to byl dobrý nápad.

2. Jsou mlsní

Zdá se to jako protimluv, ale je to tak. Štíhlí lidé bývají mlsní a mají často vytříbené chutě. Přirozeně tak kvalitu staví nad kvantitu. Lidé s nadváhou se většinou už v dětství naučí zasytit čímkoli, hlavně když je to okamžitě. Doslova se naprogramují tak, že zahnat hlad je nezbytné bez ohledu na to, co sní. A v dospělosti jsou pak líní si uvařit časově náročnější, vybrané jídlo, proto nejčastěji končí u rychlého občerstvení. A v tom ještě horším případě sušenek nebo pytlíku brambůrků. Tenhle začarovaný kruh ale lze přetnout. Naučit se jídlo vychutnávat, testovat různé kombinace, pohrát si se surovinami, stát se skutečným gurmánem. A není to vždycky jen o penězích, vyladit skvěle jídlo je otázka přístupu. I taková obyčejná bramboračka může být zážitkem. Už jste někdy při její přípravě například zkusili zaměnit obyčejný celer za řapíkatý? Delikátní záležitost!



3. Jsou fyzicky aktivní

Tohle málokdo slyší rád, ale fakta mluví jasně. Kdo se pravidelně hýbe, nemá s kily navíc problém. A nemluvíme tu zrovna o běhání maratonu. Spíš jde o to, že štíhlí lidé bývají celý den v pohybu. Chodí hodně pěšky, jezdí na kole, než by kolegovi zavolali, zvednou se a jdou k němu do kanceláře přes půl budovy atd. Neztloustnout je pak mnohem snazší. Zkuste si v telefonu sledovat, kolik toho za den nachodíte a pokud je to méně než 6000 kroků, přidejte. Někdy opravdu stačí málo, třeba vystoupit z tramvaje a jít pár zastávek pěšky, vyjít do schodů, zajít si po práci na procházku…

4. Nosí stále stejnou velikost oblečení

Je vlastně úplně jedno, kolik vážíte, pokud jste se svou postavou spokojení a cítíte se dobře. Ovšem ve chvíli, kdy vás začnou škrtit oblíbené džíny, je nutné zbystřit. Vážně si půjdete koupit větší nebo s tím raději něco uděláte? To je totiž stěžejní okamžik. Neztloustnout nad únosnou mez, ze které se kila už špatně shazují. Nepohodlné kalhoty či sukně obvykle znamenají přírůstek váhy 3 až 5 kilo. A to je přesně ta míra, se kterou se dá ještě poměrně snadno něco provést. Stačí se trochu omezit v jídle, přidat pohyb a do měsíce mohou být nechtěná kila pryč. Anebo vám zůstanou a dost pravděpodobně brzy přibydou další.

Zdroj: www.prevention.com, www.everydayhealth.com,abcnews.go.com


Lehký oběd, italské kuře

Italské kuře
foto: Jitka Lubojacká

Fyzioterapeutka Klára Tuzarová: „Za bolestí zad bývá málo pohybu.”

foto: Pixabay

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související