Film Slunce, seno, jahody zná každý. Kde se ale vzal námět? Překvapivě v Itálii

foto: Bontonfilm

Věděli jste, že ještě před natočením filmu Slunce, seno, jahody se režisér Zdeněk Troška zamiloval do slavné italské bláznivé komedie Cukr, med a feferónka (1980)? Z filmu byl tak nadšený, že ho to inspirovalo ke zfilmování slavné trilogie. Co o ní ještě nevíte? Nečekaných zajímavostí ze zákulisí natáčení je hodně.

Nebýt Zdeňka Trošky, málokdo by znal jihočeskou vesničku Hoštice u Volyně, kde se točila celé trilogie Slunce, seno, … V příštím roce to bude už neuvěřitelných 40 let, co v kinech diváci poprvé uviděli dnes již legendární snímek Slunce, seno, jahody (1983). Ovšem jen málokdo už ví, že inspiraci našel režisér Zdeněk troška v bláznivé italské komedii, která obsahuje tři povídky. „Když jsem viděl, jaké bláznoviny kupujeme za dolary s ciziny, rozhodl jsem se natočit něco podobného v českém prostředí. A na Barrandově mi vyšli vstříc,“ přiznal již v minulosti Troška.

Senzace, služka a taxikář

A o čem slavná komedie Cukr, med a feferónka vlastně je? V první povídce senzacechtivá novinářka (Edwige Fenech) unese ze soudní síně domnělé gangsterské eso s nápadem, že získá prvotřídní reportáž. Tlustý plešatý mužík (Lino Banfi) však vyhlášeným gangsterem není – a oba mají teď v patách rozzuřenou policii. Ve druhé povídce nezaměstnaný muž (Pippo Franco) v zoufalství vezme práci v ženském převleku a stane se služkou v domě krásné ženy (Dagmar Lassander), kterou její drsný manžel nepřetržitě zanedbává. A ve třetí povídce se taxikář (Renato Pozzeto) zaplete do praktik mafiánského podsvětí kvůli únosu krásné dívky, kterého je svědkem.

Pravá jihočeská

Letní komedie Slunce, seno, jahody je úsměvným obrázkem ze života jihočeské vesnice. Zápletka se točí okolo studenta Šimona Pláničky, který do vesnice přijel na prázdninovou praxi. Chce tu v místním kravíně experimentovat na téma dojivosti krav v souvislosti s kulturou prostředí. Zpočátku o tom nechce nikdo ani slyšet, vše se ale změní, když se po vši rozkřikne, že Šimon je synem krajského funkcionáře… Lidovou komedii natočil režisér Zdeněk Troška ve své rodné vsi Hoštice u Volyně, hrají v ní herci i neherci a jako kompars vystupuje téměř celá vesnice. Kdo se rád vrátí do minulosti, může si film Slunce, seno, jahody pustit 21. prosince na TV Nova od 20:20 hodin.

Sláva až za hranicemi

Jihočeské Hoštice z popularity Troškovy trilogie žijí dodnes, jelikož sem v každém ročním období míří desítky turistů. Kromě karikatur filmových herců si zde můžete prohlédnout třímetrovou sochu herečky Heleny Růžičkové, slavnou postel Konopníkových a mnoho dalšího. Svou výpravu za filmem pak můžete zakončit pořádným tuplákem vychlazeného piva, který vám tu místní rádi natočí. Přesněji jde o strakonický Nektar, který pil ve všech dílech pan Škopek. Toho ztvárnil herec Stanislav Tříska. Zajímavostí je to, že představitelka Kelišky Marie Švecová a Konopnice Marie Pilátová byly ve skutečnosti sestřenice.

Zajímavosti z natáčení

Pamatujete si na výrok „Panenko Maria Podsrpenská, vidíš to?“ Možná byste se divili, ale poutní kostel Panny Marie Bolestné na Podsrpu skutečně existuje. Jde o barokní římskokatolický poutní kostel, jenž se nachází na jihovýchodním okraji Strakonic v místní části Podsrp, které jsou součást Předních Ptákovic.
Kostel je od filmových Hoštic vzdálen 13 kilometrů. 

Ti, co si vybaví slavnou scénu z filmu Angelika markýza andělů (1964), která se objevila v televizi, když Helena Růžičková coby Škopková sedí u stolu a dojemně pláče, možná ani netuší, že ji musela herečka Libuše Švormová kvůli požadavku režiséra Zdeňka Trošky znovu nadabovat. Úryvek byl pro filmaře totiž nepoužitelný.

Milovníky pejsků a fanoušky herečky Heleny Růžičkové bude jistě zajímat, že slavný pes Piňda, který se ve filmu také objevil, byl ve skutečnosti pes herečky, který se jmenoval Fredy. Ti, co zase milují úvodní scénu filmu, kdy jde Keliška (Marie Švecová) polem a zakopne, možna zase neví, že pro filmaře byla posledním natočeným záběrem. 

A málo se také ví, že ze samotného záměru svého syna neměla radost jeho maminka. Zdeněk Troška totiž při psaní scénáře vycházel ze svého dětství a života na vesnici. Když si přečetla scénář, sundala si prý brýle a řekla: „No, taky jsi tam o nás všechno psát nemusel.

zdroj: Česká televize, TV Nova

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Související