Velebený i zatracovaný přerušovaný půst. Co o něm víme?

Opravdu se po něm hubne?
Půst
foto: archiv redakce

Přísahají na něj celebrity, chválí ho mnozí lékaři i výživoví poradci a dá se říci, že je jedním z nejpopulárnějších stravovacích trendů současnosti. Opravdu je přerušovaný půst tak skvělý? A hodí se pro každého?

Princip je vlastně úplně jednoduchý a nenáročný. Držet přerušovaný půst zvládnete bez větších obtíží. Nepotřebujete k tomu žádné tabulky, speciální recepty či cokoli dalšího. Jen si hlídáte, kdy jíte. Nejčastěji se doporučuje systém 16/8, což znamená, že během 24 hodin můžete jíst jen během těch osmi, 16 – včetně spánku – je vyhrazeno půstu. Další možností, doručované spíše ženám, je vzorec 14/ 10. Zní to možná drsně, ale když si to převedete na běžný režim, jde to vlastně celkem snadno dodržet.

Jídla v přesně vymezený čas

Příklad ukázkového přerušovaného půstu může tedy vypadat následovně. Ráno vynecháte snídani, dáte si jen čaj nebo kávu bez mléka, případně jen vodu. Regulérní snídani si pak dopřejete v deset hodin. Oběd mezi jednou a druhou a večeři v šest. To je vše. Důležité je nejíst mezi hlavními jídly, nechat tělo v klidu trávit. Při systému 14/ 10 si časy snadno upravíte. Navržený harmonogram je samozřejmě jen ukázkový. Každý má jiný rytmus dne a velkou výhodou této metody je, že si ji každý může přizpůsobit podle svého, jak mu to nejlépe vyhovuje. Není tak špatné, že? Samozřejmě odpadají všechna pozdní večerní mlsání u televize, pojídání sladkostí, oříšků, chipsů a další dobrot i během dne. Aby opravdu došlo k efektivnímu hubnutí, je dobré si jídla poskládat systémem jedna třetina sacharidů a dvě třetiny bílkovin, plus zelenina v jakékoli formě. Porce v zásadě omezené nejsou. Samozřejmě jíst by se mělo dosyta, ale zbytečně se nepřejídat. A hodně pít, čistou vodu nebo bylinné či ovocné čaje. A pokud přidáte pohyb, je ztráta kil téměř zaručena. Navíc zdraví lidé mohou přerušovaný půst držet dlouhodobě.

foto: archiv redakce

V hlavní roli inzulín

Proč to vlastně funguje? Zjednodušeně řečeno, když jíme, vylučuje tělo inzulín, hormon, který má za úkol ukládat v těle glukózu. A pokud jíte po celý den, udržujete si stále vysokou hladinu inzulínu a tím přibíráte. Naopak pokud přejdete na systém, kdy necháte tělo více hodin bez jídla, hladinu inzulínu snížíte. Z tohoto důvodu ale není přerušovaný půst vůbec vhodný pro diabetiky, těhotné a kojící ženy ani pro děti. Starší a nemocní by měli vždy vše nejdříve konzultovat se svým lékařem.

Výhody a nevýhody

Jednoznačným bonusem je již zmíněná jednoduchost, stačí se dívat na hodiny a čas jídel si malinko plánovat. Na druhou stranu se někteří při tomto stravovacím režimu cítí, hlavně ze začátku, unavenější. Ale mnohé studie již potvrdily, že při dlouhodobém aplikování této metody se tělo režimu rychle přizpůsobí, nadbytečná kila mizí a člověk pociťuje ve výsledku více energie. Dokonce mizí i chuť na sladké či záchvaty žravosti. Některé studie zašly dokonce ještě dál a tvrdí, že přerušovaný půst je i receptem na mladí a udržuje tělo v mnohem lepší kondici fyzické i psychické. Což už je dost důvodů, proč to přinejmenším alespoň zkusit.

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související