Recenze: Sněžné bratrstvo. Mistrně natočený snímek, ve kterém jde o víc než o kanibalismus

Ten příběh se odehrál již před 51 lety. V minulosti byl o něm natočený úspěšný film i dokument, přesto je stále tak živý, že stál tvůrcům za zcela nové zpracování. A nutno říct velmi zdařilé, Sněžné bratrstvo rozhodně stojí za zhlédnutí.

Psal rok 1972 a amatérský tým mladých uruguayských ragbistů se chystal na svou cestu snů. Mířili do Chile na přátelský zápas, pro mnohé z nich to byl první výlet za hranice. Při cestě je doprovázeli i někteří rodinní příslušníci a přátelé. Bohužel počasí nebylo příznivé, přesto se piloti rozhodli o riskantní přelet And, při kterém došlo k fatální tragédii.

Malé dvoumotorové letadlo se zřítilo na planinu uprostřed hor. Z původních 45 pasažérů na palubě jich pád letadla přežilo 27, nakonec jich ale zůstalo jen 16. V mrazivých a neskutečně tvrdých podmínkách tu ve výšce 3 600 metrů nad mořem vydrželi 72 dnů, než došlo k jejich dramatické záchraně.

Fascinují příběh

Ač od celé události uběhlo už dlouhých 51 let, nepřestává nikoho fascinovat. Jak mohli mladí sportovci uprostřed mrazivých hor přežít více jak dva měsíce? Kolik je to stálo sil, sebezapření, bolesti i odhodlání žít dál i za cenu toho, že se museli s obrovským sebezapřením odhodlat jíst mrtvé kamarády? Tak přesně na to odpovídá novinka Netflixu, španělský snímek Sněžné bratrstvo. Na rozdíl od předchozího zpracování filmu Přežít z roku 1993 je Sněžné bratrstvo mnohem reálnější podívaná. Až trvá téměř dvě a půl hodiny, nudit se nebudete ani na chvilku.

Vše podle skutečnosti

Tvůrci v čele s režisérem snímku J.A. Bayonem se rozhodli převyprávět celý příběh tak, jak se opravdu stal.  Záležet si dali i na tom, aby herce vybrali podle podobnosti se skutečnými aktéry události a nic důležitého nevynechali či neopomněli. O dokument se ale rozhodně nejedná. Film je mistrně natočený příběh a nutí diváka hodně přemýšlet.

Hlavní silou snímku je filmová kamera, které vás od první chvíle do vyprávění vtáhne a už nepustí. Prožíváte tak bujaré veselí a nadšení nadějných sportovců z jejich očekávané cesty i následný strach při prvních silnějších turbulencích na palubě malého dvoumotorového letadla až po děsivý pád a hrůzu v jejich očích, když pochopí, co se vlastně stalo. A samozřejmě následný každodenní boj o záchranu, včetně vyrovnávání se se smrtí i neskutečně drsnými podmínkami, ve kterých se ocitli.

Kanibalismus v hlavní roli? Kdepak!

Většina lidí si při vzpomínce na tento děsivý příběh vybaví hlavně to, že ti, co pád letadla přežili, byli posléze nuceni se odhodlat ke strašlivému kroku – jíst mrtvé. Za normálních okolností naprosto nepředstavitelný krok, který ovšem za tak hraničních okolností může být i ospravedlnitelný. Ostatně tvůrci této lince příběhu věnují velký prostor, takže divák spolu s hrdiny filmu prožívá i jejich vnitřní boj a diskuze o tom, zda má člověk na něco takového za jistých okolností právo či ne. Poselství filmu je ale v něčem úplně jiném. Hovoří o síle přátelství i lidství v té nejčistší podobě. Že každý z nás by si měl považovat každé vteřiny, kdy je zdravý a může být se svými blízkými. Protože přijít o tuto výsadu je snazší, než si mnozí z nás uvědomují.

Hodnocení redakce: 90%

zdroj: Netflix, novinky.cz, deník.cz, autorský text

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.