Mlsání na víkend: Delikátní sušenky s ořechy a čokoládou

foto: Unsplash

Přemýšlíte čím si spravit náladu? Domácí sušenky s ořechy a čokoládou jsou k tomu jako stvořené. Jejich příprava je velmi jednoduchá a ta chuť!

Tahle dobrota v mnohém připomíná legendární cookies, je ale mnohem jednodušší na přípravu. Stačí vám k tomu jen pár ingrediencí. Druhy čokolády i oříšků si dávejte dle své chuti, dá se s tím i velmi dobře improvizovat. Vyrábět můžete i jednodruhové nebo příměsi naopak různě namíchat. Jedna z nejlepších kombinací jsou sušenky s mléčnou čokoládou a lískovými oříšky.

Na sušenky s ořechy a čokoládou potřebujete:

  • 45 dkg hladké mouky
  • 18 dkg másla
  • 15 dkg cukru moučka
  • 10 dkg nahrubo nasekaných ořechů nebo mandlí
  • 10 dkg čokolády

Postup: Všechny suroviny zpracujte na hladké těsto a nechte v lednici odležet zhruba dvě hodiny. Pak z něho vytvarujte širší váleček, který rozkrájejte na asi půl centimetru silná kolečka. Můžete je ještě posypat lupínky mandlí, ale není nezbytné. Kolečka dejte na plech a pečte asi 15 minut na cca 160 stupňů. Dají se i polít čokoládou, nebo posypat zkaramelizovanými ořechy.

Co jíst pro dobrou náladu?

Už jste to slyšeli asi mockrát, ale to co jíme, má skutečně přímý vliv na to, jak se cítíme. Některé vitaminy, minerální látky a aminokyseliny dělají našemu tělu jednoduše dobře a výrazně ovlivňují naše rozpoložení. Co tedy jíst, abychom se víc usmívali?

Para ořechy

Obsahují významné množství selenu a studie ukazují, že selen dokáže potlačovat smutek a depresi, přičemž stačí pouhé tři para ořechy denně, které pokryjí naši potřebu selenu.

Tučné ryby

Lidé, kteří nemají dostatek omega-3 mastných kyselin jsou náchylní ke špatným náladám. Jsou totiž zásadní pro správné fungování mozku, a jejich nejlepší zdrojem jsou mořské tučné ryby jako makrela či losos. Ty jsou také zároveň i velmi dobrým zdrojem vitaminu D, který má velký vliv na správné fungování našeho imunitního systému.

Ovesné vločky

Mají nízký glykemický index, což znamená, že stabilizují hladinu cukru v krvi. To má rovněž vliv na naši psychiku. Obsahují také selen, který zvyšuje hladinu serotoninu, tzv. hormonu dobré nálady. Nejlepší, čím můžete začít den, je tedy miska ovesných vloček s lžící medu a trochou jogurtu pro správný příjem bílkovin.

Banány

Banány mohou zlepšit naše rozpoložení, protože obsahují významné množství vitaminu A, B6, C a tryptofan, aminokyselinu, označovanou za zdroj dobré nálady. Sacharidy v banánech ji pomáhají našemu tělu absorbovat, zatímco vitamin B6 ji přeměňuje na serotonin. Což zároveň také snižuje nespavost a úzkost. Kromě toho banány obsahují hořčík, který zlepšuje funkci mozku.

Čočka

Čočka, stejně jako banány, zvyšuje také hladinu serotoninu. Dobrou náladu udržuje i tím, že stabilizuje hladinu cukru v krvi. Dobrý vliv má i obsažená kyselina listová, která nás také dokáže chránit před černými myšlenkami.

Drůbež

Kuřecí a krůtí maso obsahuje aminokyseliny, které tělo potřebuje k přeměně tryptofanu na serotonin. Obsahuje také tyrosin, další aminokyselinu, která rovněž přispívá k duševní pohodě.

Špenát

Špenát nám poskytuje vitaminy skupiny B, které potřebujeme k produkci serotoninu. Nízký příjem vitaminu B je dáván do přímé souvislosti s nízkou hladinou tohoto hormonu štěstí.

Tmavá čokoláda

Existují důkazy, proč si lidé dávají čokoládu, aby se cítili lépe. Když sníme i malý kousek kvalitní čokolády, uvolní se v našem těle endorfiny a serotonin. Což má přímý vliv na okamžité snížení stresu a zlepšení nálady.

Ústřice či mandle

Ústřice mají vysoký obsah zinku, minerálu, který je rozhodující pro zdraví našeho mozku. Zatímco jeho nedostatek je příčinou sklonu k depresím a psychózám. Bohužel, v našich krajích nejsou ústřice zrovna příliš dostupné ani oblíbené. Ale nahradit je můžeme například zvýšenou konzumací mandlí i konopného semínka.

Zdroj: www.lifeadvancer.com, healthline.com, www.psychologies.co.uk

Líbí se vám článek? Sdílejte jej ve svém profilu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Související